Czy strony internetowe firm są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami?
„Raport – dostępność cyfrowa w polskim biznesie” przygotowała Fundacja Widzialni. Specjaliści przeprowadzili analizę użyteczności 50 stron internetowych i aplikacji mobilnych w różnych sektorach.
W raporcie zbadano 50 stron internetowych i aplikacji mobilnych w następujących sektorach biznesu: bankowość, e-commerce, telekomunikacja, transport lotniczy i telewizja. Badanie pozwoliło określić, jakie obszary dostępności powinny na stronach firm poprawione.
Najlepsze wyniki w kontekście stron internetowych (metoda badawcza UX) odnotowano w sektorze „Bankowość” i „Telekomunikacja”. Tuż za nimi uplasował się sektor „E-commerce”. Sektory te spełniały większość kryteriów z list kontrolnych. Najsłabiej wypadł sektor „Transport” (nieużyteczne, często niejasne komunikaty, wątpliwość co do ostatecznych cen).
Jeśli chodzi o aplikacje mobilne, najlepsze wyniki uzyskano w branżach „Bankowość” i „E-commerce”. Są to sektory, które aktywnie rozwijają aplikacje, zapewniając coraz większą dostępność do różnych usług, m.in. bankowości mobilnej. Najniższe wyniki odnotowano w sektorze „Telewizja”. Platformy streamingowe wymagają poprawy pod wieloma względami. Brakuje im też uwzględnienia niektórych aspektów, takich jak: dostępność do funkcji zmiany kontrastu, powiększenia fontu, np. napisów w filmach lub funkcji „ustawienia” dla całego serwisu. Dużym utrudnieniem był również brak wersji językowych (brak polskich napisów, audiodeskrypcji, tłumaczeń). Problemy występowały również z wyszukiwarkami, które oferowały nieprecyzyjne wyniki.
W badaniu zauważono również, że sektor TV przedstawia najniższy poziom dostępności, szczególnie dla osób głuchych. Brak napisów do większości materiałów wideo na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych to istotna bariera, która ogranicza dostęp do treści dla tej grupy odbiorców.
Najczęściej powtarzającym się problemem z nawigacją i architekturą informacji na stronach internetowych była obecność reklam lub bannerów, które utrudniają intuicyjne poruszanie się użytkowników. Informacje te mogą przysłaniać ważne elementy nawigacyjne i treści, prowadząc do dezorientacji i zniechęcenia internautów.
Duże problemy w dostępie do informacji napotykała też grupa użytkowników, która korzystała z aplikacji asystujących, np. czytników ekranu, do której zaliczają się osoby m.in.: niewidome i słabowidzące.
Dość częstym błędem było to, że przyciski, okienka formularzy, nie posiadały etykiet przetłumaczonych na język polski. Prowadzi to do dezinformacji i utrudnia użytkownikom korzystanie z kluczowych funkcji aplikacji.
Specjaliści, którzy analizowali strony internetowe, zauważyli, że czasem witryny oraz aplikacje mobilne nie są testowane przed oddaniem ich do użytku pod kątem obsługi za pomocą klawiatury lub aplikacji asystujących typu czytnik ekranu.
Sponsorem raportu jest porozumienie firm – Business Accessibility Forum (BAF). Publikacja została udostępniona na stronie: https://baforum.pl/2023/strona-glowna.
Źródło: Fundacja Widzialni