Treść artykułu

Uczestnicy projektu w trakcie zajęć

Czwarte szkolenie podnoszące kwalifikacje instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności

Za nami kolejne ostatnie już szkolenie podnoszące kwalifikacje instruktorów orientacji przestrzennej i mobilności, które odbyło się 21–22 maja br. Tym razem poruszono tematykę zajęć z metodyki nauczania: osób poruszających się z psem przewodnikiem, osób z niepełnosprawnością sprzężoną, małych dzieci z dysfunkcją narządu wzroku. Jak na zakończenie przystało, były testy i ankieta oceniająca szkolenie. Będziemy ją wspólnie z Liderem, czyli PFRON dokładnie analizować pod kątem ewentualnych zmian na przyszłość. Uczestnicy chcieliby spotkać się jeszcze raz w całej grupie bez pośpiechu, bez tak dużej ilości zajęć, jak dotychczas, ale z możliwością czasu na wymianę doświadczeń i dyskusję. Przypomnę, że cały program obejmował 60 godz. zajęć:

TEMAT LICZBA GODZIN
Metodyka nauczania orientacji przestrzennej małych dzieci

z niepełnosprawnością wzroku

10
Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób z niepełnosprawnością sprzężoną 10
Metodyka nauczania orientacji przestrzennej z wykorzystaniem echolokacji 15
Metodyka nauczania orientacji przestrzennej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii 20
Metodyka nauczania orientacji przestrzennej osób poruszających się
z psem przewodnikiem
5

Liderem projektu jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a partnerami: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Polski Związek Niewidomych, Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi Stowarzyszenie oraz Instituttet for Blinde og Svagsynede.

Zajęcia prowadzili: tyflopedagodzy i instruktorzy orientacji przestrzennej (Małgorzata Białek, Monika Kościk, Mariola Łygas, Kamila Miler-Zdanowska, Sylwia Pilarska, Hanna Pracharczyk, Agata Radzka, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Lucyna Zaleska), specjaliści z zakresu nowych technologii (Piotr Bartkowski, Tomasz Amsolik, Przemysław Czaplicki Krzysztof Kuźdub), instruktorzy szkolący psy przewodniki (Monika Krzemińska, Ewa Podgórni).

Teraz przed doszkalanymi instruktorami kolejne zadanie, będą prowadzić trening z orientacji przestrzennej i mobilności z osobami z problemami narządu wzroku. Każdy instruktor musi przepracować 200 godz.

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020, Oś Priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.3. Współpraca ponadnarodowa.

Elżbieta Oleksiak
Polski Związek Niewidomych