Zakupy w centrach handlowych bez barier
„Dostępność w polskich centrach handlowych” to publikacja przygotowana z inicjatywy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Jest to zbiór wiedzy i rekomendacji dla projektantów, zarządców i właścicieli tych obiektów, który wskazuje, jak zadbać o to, aby przestrzeń i usługi były na równi dostępne dla wszystkich grup odbiorców.
Według szacunków Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) co czwarty klient odwiedzający galerie handlowe oczekuje udogodnień, które pozwolą mu komfortowo i bez ograniczeń realizować różne potrzeby, od zakupów po korzystanie z usług czy gastronomii.
– Różne formy niepełnosprawności dotyczą ponad 4,5 mln osób w Polsce, a czasowe ograniczenia spowodowane chorobą lub wypadkiem mogą dotknąć każdego. Dlatego tak ważne jest, by przestrzeń publiczną dostosowywać do potrzeb wszystkich osób. Ma w tym pomóc poradnik MFiPR, który jest jednym z efektów realizacji rządowego Programu Dostępność Plus – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Poradnik powstał w oparciu o badanie przeprowadzone na wybranej grupie dyrektorów centrów handlowych, ekspertów w zakresie dostępności oraz klientów – osób ze szczególnymi potrzebami, tj. osób z niepełnosprawnościami, seniorów, matek z małymi dziećmi. Wynika z niego, że najczęstsze problemy, jakie mają osoby z niepełnosprawnościami w zakupach w centrach handlowych, to byt duża liczba osób (47 proc. odpowiedzi) czy zbyt wysokie ceny (41 proc. odpowiedzi). Przeszkadzał też hałas i zbyt duża ilość światła (30 proc. odpowiedzi) oraz poczucie zagubienia (17 proc. odpowiedzi).
Specjaliści stwierdzili, że w części centrów brakowało oznaczeń dla osób z dysfunkcją wzroku – w windach brakowało komunikatów głosowych, w niewielu miejscach zadbano o oznaczenia w alfabecie Braille’a przy wejściach do pomieszczeń. Tylko w jednym centrum przygotowano przewodnik dla osób niewidomych. Sporadycznie stosowane były udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością słuchu, takie jak tłumacz języka migowego online czy pętla indukcyjna. Około połowa osób z niepełnosprawnością korzystających ze stron internetowych centrów handlowych uważała, że powinny być one lepiej dostosowane do ich potrzeb.
Część galerii wprowadziła udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami. Choć w pewnym stopniu są dostępne, istnieją obszary, które wymagają poprawy. Poradnik powstał po to, aby zachęcić kolejne centra do podjęcia działań zwiększających ich dostępność. Prezentuje też ciekawe rozwiązania odpowiadające na potrzeby osób z niepełnosprawnością zastosowane w wyróżniających się galeriach handlowych. Publikacja została opracowana we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych (PRCH) oraz Fundacją Integracja. Jest ona dostępna do pobrania na stronie:
https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/98811/Dostepnosc_w_centrach_handlowych_podrecznik.pdf
Źródło: strona programu Dostępność Plus
Fot. Unsplash