Treść artykułu

kobieta robi zakupy, stoi przed półką z napojami, które są lekko podświetlone, kobieta stoi trochę w cieniu, bokiem, widać ją z profilu

Ciche godziny coraz powszechniejsze

Coraz więcej placówek handlowych wprowadza ciche godziny. Od niedawna z usług bez dodatkowych bodźców wzrokowych i słuchowych można skorzystać także w Narodowym Funduszu Zdrowia.

Ciche godziny to działanie skierowane przede wszystkim do osób w spektrum autyzmu, choć inni też mogą na nim skorzystać. Można tu wymienić chociażby osoby wrażliwe na dźwięki czy osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku, które nadmiar bodźców słuchowych może rozpraszać podczas wykonywania codziennych czynności (np. zakupów). Podczas cichych godzin w wybranych miejscach muzyka zostaje wyciszona, z głośników nie płyną żadne komunikaty, a światła są przygaszone.

Partnerem tej inicjatywy jest Fundacja JiM. Autyzm Help – największa w Polsce organizacja działająca na rzecz pomocy dla osób w spektrum autyzmu.

Gdzie obowiązują ciche godziny?

Akcja wprowadzania cichych godzin trwa już od kilku lat. Obecnie można z nich skorzystać w sieciach sklepów:

– Aldi – w każdy wtorek w godz. 8–10 oraz w każdą sobotę w godz. 18–20,

– Auchan – w każdy wtorek w godz. 15–17,

– Empik – w każdy wtorek w godz. 11–13 oraz w każdy czwartek w godz. 19–21,

– Lidl – w każdy piątek w godz. 10–12 oraz w każdą sobotę w godz. 19–21,

– Stokrotka – w każdą środę w godz. 8–10 oraz w każdą sobotę w godz. 17–19.

Na szeroką skalę

Oprócz pojedynczych sklepów do akcji włączają się także całe centra handlowe. Pionierem w tej kwestii jest Galeria Katowicka, która wprowadziła ciche godziny w 2019 r. Ale nie jest to jedyna placówka – coraz więcej galerii w całej Polsce jest zaangażowanych w to działanie.

Ciche godziny w NFZ

Ostatnio o wprowadzeniu cichych godzin do swoich oddziałów wojewódzkich poinformował także Narodowy Fundusz Zdrowia. W każdy wtorek, między godz. 14.00 a 15.00, w salach obsługi klientów światła są przyciemnione, a telefony i komunikaty głosowe wyłączone. Ponadto pracownicy prowadzą rozmowy z klientami w sposób cichy i niezakłócający spokoju.

Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą także skorzystać z wydłużonego, trzydziestominutowego czasu obsługi w odizolowanym, wyciszonym pomieszczeniu w wybranym przez siebie terminie. Można to zrobić przez:

DU/Centrum Komunikacji PZN

Fot. Pixabay