Ciche godziny coraz powszechniejsze
Coraz więcej placówek handlowych wprowadza ciche godziny. Od niedawna z usług bez dodatkowych bodźców wzrokowych i słuchowych można skorzystać także w Narodowym Funduszu Zdrowia.
Ciche godziny to działanie skierowane przede wszystkim do osób w spektrum autyzmu, choć inni też mogą na nim skorzystać. Można tu wymienić chociażby osoby wrażliwe na dźwięki czy osoby z niepełnosprawnością narządu wzroku, które nadmiar bodźców słuchowych może rozpraszać podczas wykonywania codziennych czynności (np. zakupów). Podczas cichych godzin w wybranych miejscach muzyka zostaje wyciszona, z głośników nie płyną żadne komunikaty, a światła są przygaszone.
Partnerem tej inicjatywy jest Fundacja JiM. Autyzm Help – największa w Polsce organizacja działająca na rzecz pomocy dla osób w spektrum autyzmu.
Gdzie obowiązują ciche godziny?
Akcja wprowadzania cichych godzin trwa już od kilku lat. Obecnie można z nich skorzystać w sieciach sklepów:
– Aldi – w każdy wtorek w godz. 8–10 oraz w każdą sobotę w godz. 18–20,
– Auchan – w każdy wtorek w godz. 15–17,
– Empik – w każdy wtorek w godz. 11–13 oraz w każdy czwartek w godz. 19–21,
– Lidl – w każdy piątek w godz. 10–12 oraz w każdą sobotę w godz. 19–21,
– Stokrotka – w każdą środę w godz. 8–10 oraz w każdą sobotę w godz. 17–19.
Na szeroką skalę
Oprócz pojedynczych sklepów do akcji włączają się także całe centra handlowe. Pionierem w tej kwestii jest Galeria Katowicka, która wprowadziła ciche godziny w 2019 r. Ale nie jest to jedyna placówka – coraz więcej galerii w całej Polsce jest zaangażowanych w to działanie.
Ciche godziny w NFZ
Ostatnio o wprowadzeniu cichych godzin do swoich oddziałów wojewódzkich poinformował także Narodowy Fundusz Zdrowia. W każdy wtorek, między godz. 14.00 a 15.00, w salach obsługi klientów światła są przyciemnione, a telefony i komunikaty głosowe wyłączone. Ponadto pracownicy prowadzą rozmowy z klientami w sposób cichy i niezakłócający spokoju.
Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą także skorzystać z wydłużonego, trzydziestominutowego czasu obsługi w odizolowanym, wyciszonym pomieszczeniu w wybranym przez siebie terminie. Można to zrobić przez:
- stronę internetową (wybierając interesujący nas oddział wojewódzki na stronie: https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-oddzialow/cicha-godzina-w-oddzialach-wojewodzkich-nfz,534.html),
- telefon – pod nr tel. 800 190 590.
DU/Centrum Komunikacji PZN
Fot. Pixabay