Biznes na rzecz dostępności towarów i usług
Utworzono Business Accessibility Forum (BAF). Inicjatywa będzie stanowić płaszczyznę do dyskusji i wymiany doświadczeń dla firm na temat wprowadzania nowych przepisów dotyczących dostępności towarów i usług.
Polska zobowiązana jest do opracowania i przyjęcia nowych przepisów dotyczących dostępności towarów i usług podmiotów komercyjnych, nakładanych na wszystkie kraje członkowskie UE przez Europejski Akt o Dostępności. Termin na wdrożenie dyrektywy upłynął 28 czerwca br., a przepisy ustawy wdrożeniowej mają obowiązywać jej adresatów trzy lata później, od czerwca 2025 r.
Nowy akt prawny rozszerza obowiązki dostosowania produktów i usług na wiele obszarów, takich jak: bankowość, transport, telekomunikacja, handel elektroniczny, usługi audiowizualne, e-książki, łączność alarmowa, system nadzoru rynku i obszar cyfrowy.
W celu przygotowania się na te działania utworzono Business Accessibility Forum (BAF). To inicjatywa partnerska Fundacji Widzialni, Allegro, Microsoft Polska, Orange Polska i Santander Bank Polska.
– W ramach BAF chcemy doprowadzić do sytuacji win-win, aby na dostępności skorzystali wszyscy. Z jednej strony biznes, dostosowując swoje towary i usługi, powiększa liczbę klientów, do których może dotrzeć, z drugiej strony klienci otrzymują bardziej dostępne produkty – tłumaczy Artur Marcinkowski, Przewodniczący Rady Fundacji Widzialni.
Celem BAF jest współpraca w wypracowywaniu i promowaniu najlepszych standardów oraz dobrych praktyk w dostępie do usług oferowanych za pośrednictwem Internetu dla osób z indywidualnymi potrzebami.
Aktualnie BAF pracuje nad narzędziem BAFORUM do badania dostępności w organizacji. Jest to ankieta zawierająca pytania dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. To narzędzie może być pomocne dla firm przygotowujących się do wdrożenia zasad Europejskiego Aktu o Dostępności.
Źródło: Widzialni.org