Badanie bez skierowania, bez opłat, w atmosferze pełnej troski i wsparcia
Startuje 7. edycja kampanii „W kobiecym interesie”. Wszystkie kobiety, w tym z niepełnosprawnościami, będą mogły wykonać bezpłatne badania w mobilnym gabinecie ginekologicznym w różnych miastach w Polsce. Bez skierowania, bez opłat, w atmosferze pełnej troski i wsparcia.
Start kampanii społecznej zainaugurowało spotkanie prasowe w dniu 7 października br. w Warszawie. Przedstawiono na nim raport z badań społecznych na temat doświadczeń z wizyt u lekarzy ginekologów młodych kobiet (18-29 lat), w tym neuroatypowych (m.in. z ADHD, nadwrażliwością na dźwięki i zapachy). Odbył się również panel z ekspertkami. Wśród nich była ginekolog dr Agnieszka Nalewczyńska, psycholog Magdalena Chorzewska oraz socjolog dr Zofia Małkowicz. Punktem wyjścia do rozmowy były wyniki najnowszego badania, które pokazują, jak zmieniają się potrzeby młodych kobiet w zakresie zdrowia i profilaktyki oraz z jakimi barierami mierzą się one w gabinetach ginekologicznych. Spotkanie poprowadziła psychoterapeutka Agnieszka Kozak.
Analiza badania społecznego pokazuje, że:
- większość młodych Polek (78%) pierwszą wizytę u ginekologa ma już za sobą, odbywając ją najczęściej między 18 a 23 rokiem życia (41%).
- Co piąta młoda Polka nigdy jeszcze nie była u lekarza tej specjalności – częściej dotyczy to młodszych kobiet, słabiej wykształconych i mieszkających na wsi. Główne powody odkładania wizyty to wstyd, lęk przed bólem lub oceną, niepewność spowodowana brakiem wiedzy o przebiegu badania albo przekonanie, że bez dolegliwości wizyta nie jest potrzebna.
- Niemal połowa młodych kobiet chodzi do ginekologa raz w roku (47%), 19% częściej – przynajmniej raz na pół roku. Co piąta młoda Polka przyznaje, że odwiedza tego lekarza Zdecydowanie najczęstszym powodem wizyt jest profilaktyka – ponad 2/3 młodych kobiet udaje się do ginekologa, aby skontrolować swoje zdrowie.
- Cztery na dziesięć kobiet, które zauważają u siebie lub mają zdiagnozowane dolegliwości związane z neuroatypowością unika, odkłada lub opóźnia wizyty u ginekologa.
Badanie bez skierowania, bez opłat, w atmosferze pełnej troski i wsparcia
Priorytetem w mobilnym gabinecie ginekologicznym jest empatyczne i wspierające podejście lekarzy, dbałość o komfort fizyczny i psychiczny pacjentek oraz umożliwienie im bezpłatnego skorzystania z badań.
W tym roku inicjatywę wspiera ogólnopolska sieć laboratoriów medycznych ALAB laboratoria, dlatego odwiedzające mobilny gabinet ginekologiczny kobiety będą mogły wykonać cytologię płynną i test na HPV. Ponadto lekarz przeprowadzi wnikliwy wywiad i wykona USG ginekologiczne oraz palpacyjne badanie piersi.
Kobiety zainteresowane badaniem powinny zapisywać się na wizyty pod linkiem: www.wkobiecyminteresie2025.pl.
Kampanie społeczną objął swoim patronatem również Polski Związek Niewidomych.
Trasa mobilnego gabinetu ginekologicznego
W październiku ginobus odwiedzi następujące miasta:
- 09.10- Płock, godz. 9-17, adres: mały parking przed wjazdem na Uczelnię Akademia Mazowiecka przy pl. Dąbrowskiego 2 (wjazd od ul. Zacisze – Szpital Świętej Trójcy w Płocku),
- 10.10 Włocławek, godz. 9-17, adres: ul. Energetyków 30,
- 11.10 Gdynia, godz. 9-17, adres: ul. Kielecka 7, 81-303 Gdynia,
- 13.10 Kwidzyn, godz. 9-17, adres: ul. 11 Listopada 29, Kwidzyn,
- 14.10 Ciechanów, godz. 9-17, adres: ul. Wojska Polskiego 51,
- 15.10 Łomża, godz. 9-17, adres: Studencka 19,
- 16.10 Siedlce, godz. 9-17, adres: Żytnia 39.
Inicjatorem kampanii społecznej „W kobiecym interesie” jest Gedeon Richter.
Tekst i zdjęcia: JR, Centrum Komunikacji PZN



