Treść artykułu

Osoba pracuje na laptopie obok kartka w wykresem i kalkulator.

Arkusze egzaminacyjne dla uczniów ze szczególnymi potrzebami

Tematem spotkania w Ministerstwie Edukacji Narodowej było dostosowanie arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych oraz słabowidzących, w szczególności na egzaminach ósmoklasisty i maturalnym.

W dyskusji udział wzięli przedstawiciele MEN, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych, a także ośrodków szkolno-wychowawczych.

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej poinformował, że na stronie CKE jest zamieszczony komunikat w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzenia egzaminów w roku 2025/2026. Wprowadzono wiele udogodnień:

  • wydłużenie czasu egzaminu w zależności od poszczególnych przedmiotów,
  • zapewnienie miejsca pracy do potrzeb ucznia wynikających z niepełnosprawności,
  • zapewnienie odpowiedniego sprzętu,
  • zapewnienie pomocy asystenta, jeżeli wynika to z potrzeb komunikacyjnych,
  • dostosowanie arkuszy egzaminacyjnych.

Jednak mimo to uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na potrzebę dokonania zmian i zaproponowali nowe rozwiązania.

Dotyczyły one m.in.:

  • potrzeby włączenia do zespołów dostosowujących arkusze egzaminacyjne nauczycieli przedmiotowych oraz osób niewidomych i słabowidzących w celu ostatecznej weryfikacji poprawności arkuszy;
  • zastosowania przerwy w czasie 6 godzinnego egzaminu;
  • ponownego przeanalizowania i wykorzystania przy dostosowywaniu arkuszy egzaminacyjnych opracowanych na zlecenie MEN, zasad tworzenia podręczników dla osób niewidomych i słabowidzących oraz materiałów tyflograficznych;
  • lepszego dostosowania czcionki i układów graficznych do indywidualnych potrzeb uczniów;
  • zwrócenia uwagi przy dostosowywaniu zdjęć na to, że to nie mogą być tylko powiększane zdjęcia, na których jest mnóstwo niewyraźnych szczegółów, a przez to uczeń nie jest w stanie ich wykorzystać;
  • wprowadzenia czytelnych zdjęć i grafik w materiałach do historii i matematyki;
  • zastosowania jednolitego sposobu zaznaczania odpowiedzi;
  • lepszego dostosowania sprzętu do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących.

Elżbieta Oleksiak

Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN