Arkusze egzaminacyjne dla uczniów ze szczególnymi potrzebami
Tematem spotkania w Ministerstwie Edukacji Narodowej było dostosowanie arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych oraz słabowidzących, w szczególności na egzaminach ósmoklasisty i maturalnym.
W dyskusji udział wzięli przedstawiciele MEN, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej oraz Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych, a także ośrodków szkolno-wychowawczych.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej poinformował, że na stronie CKE jest zamieszczony komunikat w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzenia egzaminów w roku 2025/2026. Wprowadzono wiele udogodnień:
- wydłużenie czasu egzaminu w zależności od poszczególnych przedmiotów,
- zapewnienie miejsca pracy do potrzeb ucznia wynikających z niepełnosprawności,
- zapewnienie odpowiedniego sprzętu,
- zapewnienie pomocy asystenta, jeżeli wynika to z potrzeb komunikacyjnych,
- dostosowanie arkuszy egzaminacyjnych.
Jednak mimo to uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na potrzebę dokonania zmian i zaproponowali nowe rozwiązania.
Dotyczyły one m.in.:
- potrzeby włączenia do zespołów dostosowujących arkusze egzaminacyjne nauczycieli przedmiotowych oraz osób niewidomych i słabowidzących w celu ostatecznej weryfikacji poprawności arkuszy;
- zastosowania przerwy w czasie 6 godzinnego egzaminu;
- ponownego przeanalizowania i wykorzystania przy dostosowywaniu arkuszy egzaminacyjnych opracowanych na zlecenie MEN, zasad tworzenia podręczników dla osób niewidomych i słabowidzących oraz materiałów tyflograficznych;
- lepszego dostosowania czcionki i układów graficznych do indywidualnych potrzeb uczniów;
- zwrócenia uwagi przy dostosowywaniu zdjęć na to, że to nie mogą być tylko powiększane zdjęcia, na których jest mnóstwo niewyraźnych szczegółów, a przez to uczeń nie jest w stanie ich wykorzystać;
- wprowadzenia czytelnych zdjęć i grafik w materiałach do historii i matematyki;
- zastosowania jednolitego sposobu zaznaczania odpowiedzi;
- lepszego dostosowania sprzętu do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących.
Elżbieta Oleksiak
Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN

