Treść artykułu

Kobieta siedzi. Widać część sylwetki - tułów w kraciastej koszuli i nogi do kolan w dżinsach. W lewym ręku telefon komórkowy, wskazujący palec prawej ręki nad ekranem dotykowym.

Aplikacje bankowe w smartfonach przez pryzmat dostępności

Zachęcamy do zapoznania się z kolejnym artykułem stworzonym w ramach akcji „Dostępne finanse” opublikowanym na portalu Subiektywnie o Finansach. Polski Związek Niewidomych jest partnerem tej inicjatywy.

Cały artykuł został opublikowany pod linkiem: https://subiektywnieofinansach.pl/dostepnosc-aplikacji-bankowych-w-smartfonach/. Publikujemy fragment, w którym wypowiadają się specjaliści z Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN.

„Czym jest dostępność aplikacji bankowych? Dostępność to nie wygoda, to warunek samodzielności i niezależności finansowej wielu osób – np. niewidomych, słabowidzących czy seniorów. Zgodnie z unijnymi i krajowymi regulacjami, m.in. Polskim Aktem o Dostępności, od 28 czerwca 2025 r. wszystkie aplikacje finansowe muszą spełniać standardy WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines).

Eksperci i użytkownicy wskazują kilka kluczowych elementów, które powinna spełniać dostępna aplikacja bankowa. Zapytaliśmy przedstawicieli Polskiego Związku Niewidomych – Anetę Wyrozębską oraz Łukasza Chmielewskiego – o wskazanie kluczowych kryteriów.

  • Zgodność z czytnikami ekranu. Wszystkie przyciski, ikony i elementy interfejsu muszą mieć odpowiednie opisy – przede wszystkim aplikacja powinna być zgodna z czytnikami ekranu, takimi jak VoiceOver czy TalkBack, a wszystkie przyciski muszą być odpowiednio zaetykietowane. Niestety wciąż zdarza się, że aplikacja czyta jedynie „przycisk” bez opisu funkcji, co utrudnia lub uniemożliwia nawigację – takie spostrzeżenie zgłosił Łukasz Chmielewski. Aneta Wyrozębska dodaje, że to sprawia, że nawigacja staje się nieintuicyjna, a korzystanie z niej frustrujące lub nawet niemożliwe.
  • Wysoki kontrast i czytelna czcionka – aplikacja powinna oferować tryb ciemny, opcję wysokiego kontrastu oraz używać prostych, dużych czcionek (to na szczęście na rynku dostępnych w Polsce finansowych aplikacji mobilnych jest już niemal standard).
  • Możliwość powiększania elementów interfejsu – użytkownik powinien mieć możliwość zmiany rozmiaru tekstu i przycisków bez utraty funkcjonalności aplikacji.
  • Prosta i intuicyjna nawigacja – bardzo ważna jest również przejrzysta nawigacja, logiczne rozmieszczenie funkcji oraz unikanie zbyt wielu poziomów menu. Często używane funkcje – dostępne z poziomu ekranu głównego. Widżety w aplikacji pozwalają użytkownikowi umieścić najczęściej wykonywane operacje w centralnym miejscu.
  • Różnorodne formy uwierzytelniania i możliwość wyboru sposobu uwierzytelniania – hasło, odcisk palca, rozpoznawanie twarzy – eksperci Polskiego Związku Niewidomych przekonują, że to użytkownik powinien decydować, która metoda jest dla niego dostępna, wygodna i najbezpieczniejsza.
  • Język łatwy do czytania – komunikaty powinny być proste, pozbawione nadmiaru skrótów i technicznych sformułowań. W całej aplikacji warto stosować prosty, zrozumiały język, aby decyzje finansowe, takie jak wybór lokaty czy kredytu, mogły być podejmowane przez klientów w sposób samodzielny i świadomy.
  • Dostępna pomoc i kontakt – łatwo dostępna sekcja pomocy, możliwość kontaktu przez różne kanały (np. czat, telefon, e-mail) z zapewnieniem dostępności. Aplikacja powinna zapewniać łatwe zgłaszanie problemów, a obsługa klienta powinna mieć kompetencje w zakresie dostępności cyfrowej.”