II Zjazd uczestników projektu „Doszkalanie Tyflospecjalistów”
W dniach 28 września – 2 października 2019 r. odbył się II Zjazd uczestników projektu „Doszkalanie Tyflospecjalistów”.
28 września uczestnicy wysłuchali wykładu na temat adaptacji przestrzeni z omówieniem zasad z wykorzystaniem nowych technologii.
W następnych dniach Zjazdu uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy, zgodnie z dziedzinami, którymi się zajmują zawodowo:
- I grupa – orientacja przestrzenna, bezpieczne i samodzielne poruszanie się,
- II i III grupa – czynności życia codziennego,
- IV grupa – dostęp do informacji, korzystanie z dóbr kultury.
I tak grupa I podczas ćwiczeń zapoznała się z następującymi tematami:
- Projektowanie systemów operacyjnych i aplikacji z uwzględnieniem potrzeb użytkowników z niepełnosprawnościami.
- Funkcje dostępności w systemie Microsoft Windows i Apple MacOS. Dodatkowe aplikacje dedykowane użytkownikom z różnymi potrzebami.
- Wprowadzenie do systemów mobilnych Android i iOS – różnice i podobieństwa.
- System iOS od podstaw – pierwsze uruchomienie iPhone’a i konfiguracja czytnika ekranowego Voice Over i innych funkcji dostępności, konfiguracja i sposób użycia z wykorzystaniem czytnika ekranowego Voice Over: wykonywanie połączeń telefonicznych, wysyłanie SMS-ów, używanie funkcji budzika, tworzenie notatek, zapisywanie wydarzeń w kalendarzu, tworzenie przypomnień, korzystanie z kalkulatora, używanie poczty elektronicznej, przeglądanie Internetu.
- Wyszukiwanie i instalowanie aplikacji – wirtualny spacer po sklepie App Store.
- Wprowadzenie do nawigacji i planowanie podróży komunikacją miejską: sprawdzanie rozkładu jazdy, planowanie podróży koleją: sprawdzanie rozkładu jazdy, zakup biletów, przygotowanie dokumentów do kontroli.
- Urządzenia techniki komputerowej ułatwiające odnajdywanie miejsc w budynkach i przestrzeni miejskiej: Beacony, system TOTUPOINT.
Grupy II i III zapoznały się z następującymi zagadnieniami:
- Rodzaje i zastosowanie nowoczesnych technologii tyfloinformatycznych, dostępnych na urządzenia mobilne (smartfony lub tablety oraz pomoce elektroniczne), rola i znaczenie technologii w codziennym funkcjonowaniu osób z dysfunkcją narządu wzroku, w tym: system operacyjny Android – ułatwienia dostępu dedykowane osobom niewidomym i słabowidzącym, aplikacje odczytu ekranu – Talk Back, funkcje powiększania zawartości ekranu, program luppa, aplikacje użytkowe dostępne na urządzenia mobilne oraz możliwości ich wykorzystywania przez osoby z niepełnosprawnością wzroku (np. aparat, kalkulator, kalendarz, notatnik itp.).
- Systemy operacyjne dostępne na urządzenia mobilne (Android, iOS) – różnice pod kątem dostępności dla osób z niepełnosprawnością narządu wzroku.
- Praktyki producentów smartfonów w zakresie modyfikacji systemu Android.
- Czynności życia codziennego w przestrzeni publicznej: aplikacje dedykowane osobom z niepełnosprawnością narządu wzroku ułatwiające samodzielne poruszanie się, funkcjonowanie i rozwiązywanie codziennych problemów: aplikacje do rozpoznawania tekstu, czytniki kodów itp.; aplikacje wykorzystywane w komunikacji: platformy rozkładów jazdy, serwisy umożliwiające rezerwację taksówki, systemy umożliwiające rezerwację biletów.
- Rodzaje i zastosowanie nowoczesnych technologii tyfloinformatycznych dostępnych na urządzenia mobilne z systemem operacyjnym iOS (iPad, iPhone), rola i znaczenie technologii w codziennym funkcjonowaniu osób z dysfunkcją narządu wzroku w miejscu zamieszkania oraz w przestrzeni publicznej: system operacyjny iOS.
- Ułatwienia dostępu dedykowane osobom niewidomym i słabowidzącym, aplikacje użytkowe dostępne na urządzenia mobilne oraz możliwości ich wykorzystywania przez osoby z niepełnosprawnością wzroku (np. aparat, kalkulator, kalendarz, notatnik itp.), aplikacje dedykowane osobom z niepełnosprawnością narządu wzroku ułatwiające samodzielną lokomocję oraz ułatwiające samodzielne funkcjonowanie i rozwiązywanie codziennych problemów: detektory światła, detektory kolorów itp.
Podczas ćwiczeń w grupie IV poruszono następujące tematy:
- Ułatwienia dostępu w stosowanych urządzeniach mobilnych.
- Programy udźwiękawiające systemy operacyjne: NVDA, Jaws, VoiceOver, TalkBack, możliwości i różnice w obsłudze systemu Windows miedzy NVDA a Jaws.
- Praktyczna nauka poruszania się w systemie Windows przy użyciu udźwiękowienia; pobieranie i instalacja programu NVDA; możliwości udzielania zdalnego wsparcia osobom niewidomym.
- Systemy IOS i Android oraz programy udźwiękawiające (wady i zalety); porównanie urządzeń mobilnych pracujących w oparciu o systemy IOS i Android.
- Programy powiększające dla systemu Windows (Lunar i ZoomText), korzyści i niedogodności wynikających z używania programów powiększających, porównanie tych programów.
- Zakładanie konta użytkownika w Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Dział Zbiorów dla Niewidomych (DZDN).
- Praca ze stroną wypozycz.dzdn.pl (omówienie zasobów, możliwości korzystania i nauka wyszukiwania, pobierania, rozpakowywania i odtwarzania zbiorów).
- Zasad działania „DAISY on-line”. Aplikacje do czytania na urządzeniach mobilnych. Zainstalowanie, uruchomienie i użytkowanie „easy reader” w połączeniu ze zbiorami DZDN. Inne źródła pozyskiwania książek i sposoby ich czytania: Księgarnie internetowe, Biblioteka abc.edu.pl, stanowisko.dzdn.
- Zakładanie konta w kiosku z prasą stowarzyszenia Defacto, sposoby zamawiania prasy, wybór tytułów, omówienie działania klubu filmowego stowarzyszenia.
Po południu 1 października 2019 r. wszyscy uczestnicy projektu z użyciem nawigacji wyruszyli z ul. Konwiktorskiej do Teatru Kwadrat (ul. Marszałkowska) na spektakl z audiodeskrypcją pt. „Medium”. Spektakl z audiodeskrypcją był wystawiony w ramach Festiwalu Kultury bez Barier.