Treść artykułu

Prowadząca spotkanie opowiada o projekcie GREEN4VIP.

Wszystko o tym, jak uczyć dzieci o ekologii

W Tyflogalerii PZN w Warszawie odbyło się w październiku spotkanie podsumowujące projekt GREEN4VIP dotyczący edukacji ekologicznej dzieci. Polski Związek Niewidomych był zaangażowany w tę inicjatywę.

Liderem działania, realizowanego w ramach programu Erasmus+, był florencki oddział Włoskiego Związku Niewidomych (UICI Firenze). Partnerami byli: Konsorcjum CO&SO (Włochy), Polski Związek Niewidomych (Polska), Światowa Organizacja Edukatorów Dziecięcych AMEIWAECE (Hiszpania), Szkoła Podstawowa nr 1 z Rafiny (Grecja) oraz Uniwersytet Primorska (Słowenia).

Celem projektu było opracowanie i wdrożenie materiałów instruktażowych do prowadzenia warsztatów z ekologii dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym maluchów z dysfunkcją narządu wzroku. Podczas tworzenia materiałów szkoleniowych dla nauczycieli oraz dzieci miano na uwadze metodykę STEAM. To interdyscyplinarne podejście do uczenia się, które integruje naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę (ang. Science, Technology, Engineering, Art, Math, czyli STEAM).

Na początku projektu przeprowadzono ankiety w Polsce, Słowenii, Hiszpanii, Grecji oraz Włoszech dotyczące nauki edukacji ekologicznej. Badanie wykazało, że większość nauczycieli przedszkolnych nie posiada wiedzy, ani umiejętności niezbędnych do realizowania edukacji ekologicznej w grupie, w której znajdują się również dzieci niewidome i słabowidzące.

W ramach projektu odbyły się warsztaty szkoleniowe w Hiszpanii dla nauczycieli przedszkolnych. Co więcej, zorganizowano również warsztaty i webinary w każdym z krajów partnerów projektu, w tym spotkania z udziałem maluchów.

Jednym z materiałów, który powstał w ramach inicjatywy jest „Program szkolenia dla nauczycieli”. Dotyczy on różnych narzędzi przydatnych do nauczania dzieci z dysfunkcją narządu wzroku w przedszkolach. Porusza takie tematy jak: efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych, ochrona bioróżnorodności, gospodarka odpadami oraz zrównoważony styl życia. Przygotowano również cztery samouczki video z audiodeskrypcją. To praktyczne ćwiczenia, w których dzieci uczą się, m.in. jak wyprodukować nowy papier z makulatury oraz jak segregować śmieci.

Opracowane w projekcie narzędzia mogą stanowić ciekawą propozycję dla nauczycieli przedszkolnych przeprowadzających zajęcia z przyrody i ekologii.

JR/Centrum Komunikacji PZN

Prowadząca spotkanie opowiada o projekcie GREEN4VIP.

Prezentacja samouczka video z audiodeskrypcją w trakcie spotkania na temat projektu GREEN4VIP.