Kto ma obowiązek zapewniać dostępność produktów i usług?
Europejski Akt o Dostępności stawia przed państwami członkowskimi konieczność dostosowania powszechnie używanych produktów i usług do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Przepisy ustawy wejdą w życie 28 czerwca 2025 r. Od tej daty firmy powinny wprowadzać na rynek produkty, które spełniają wymagania dostępności oraz oferować i świadczyć dostępne usługi – zgodnie z przepisami tej ustawy.
To pierwsza tak szeroka i dotycząca wielu sektorów regulacja unijna w dziedzinie dostępności. Ustawa określa wspólne dla państw członkowskich UE wymogi dostępności dla najpowszechniejszych produktów i usług wykorzystywanych w życiu codziennym, takich jak: komputery, telefony, bankomaty czy usługi informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim.
Jakie produkty muszą być dostępne?
Wymogi ustawy dotyczą produktów i usług uznanych za podstawowe do swobodnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w codziennym życiu.
Produkty, które muszą spełniać te wytyczne to:
- komputery wraz z systemami operacyjnymi;
- terminale płatnicze oraz terminale samoobsługowe (przeznaczone do świadczenia usług objętych ustawą), bankomaty, automaty biletowe i do odprawy;
- urządzenia wykorzystywane do świadczenia usług telekomunikacyjnych i dostępu do audiowizualnych usług medialnych;
- czytniki książek elektronicznych.
Jakie usługi muszą być dostępne?
Usługi, które muszą spełniać te wytyczne to:
- usługi w zakresie pasażerskiego transportu drogowego, lotniczego, kolejowego i wodnego;
- usługi telekomunikacyjne;
- audiowizualne usługi medialne;
- usługi bankowości detalicznej,
- usługi rozpowszechniania książek elektronicznych;
- usługi handlu elektronicznego.
Jaki jest cel?
Dostosowanie powyższych produktów i usług do wymogów dostępności ma:
- ułatwić dostęp do nich jak największej liczbie osób, niezależnie od ich sprawności czy potrzeb;
- poprawić świadomość wyzwań związanych z dostępnością w państwach unijnych;
- zwiększyć otwartość społeczeństw i biznesu na różne potrzeby osób.
Polscy przedsiębiorcy na dostosowanie swoich produktów i usług do wymogów unijnych mają czas do 28 czerwca 2025 r. Obowiązek zapewnienia dostępności dotyczy producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów oraz usługodawców.
A co jeśli produkt lub usługa nie będzie spełniać wymogów?
Dostępność produktów i usług będzie podlegać kontroli. Każdy będzie mógł złożyć zawiadomienie o tym, że produkt lub usługa nie spełnienia wymogów dostępności.
Informacje będzie przyjmował Państwowy Fundusz Osób Niepełnosprawnych. PFRON może je rozpatrzyć lub przekazać do:
- prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
- ministra właściwego do spraw informatyzacji,
- prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,
- wojewódzkiego inspektora transportu drogowego,
- dyrektora urzędu morskiego – w zakresie transportu morskiego i dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy – w zakresie transportu wodnego śródlądowego
- prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
- Rzecznika Finansowego,
- organu celnego.
Klient może także samodzielnie złożyć skargę na brak dostępności bezpośrednio u przedsiębiorcy, od którego zakupił produkt lub usługę.
MP/Centrum Komunikacji
Źródło: https://www.biznes.gov.pl