Treść artykułu

Osoba korzysta z laptopa, w tle symbole plików na stronie

Kto ma obowiązek zapewniać dostępność produktów i usług?

Europejski Akt o Dostępności stawia przed państwami członkowskimi konieczność dostosowania powszechnie używanych produktów i usług do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Przepisy ustawy wejdą w życie 28 czerwca 2025 r. Od tej daty firmy powinny wprowadzać na rynek produkty, które spełniają wymagania dostępności oraz oferować i świadczyć dostępne usługi – zgodnie z przepisami tej ustawy. 

 To pierwsza tak szeroka i dotycząca wielu sektorów regulacja unijna w dziedzinie dostępności. Ustawa określa wspólne dla państw członkowskich UE wymogi dostępności dla najpowszechniejszych produktów i usług wykorzystywanych w życiu codziennym, takich jak: komputery, telefony, bankomaty czy usługi informacji cyfrowej w transporcie pasażerskim.

Jakie produkty muszą być dostępne?

Wymogi ustawy dotyczą produktów i usług uznanych za podstawowe do swobodnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w codziennym życiu.

Produkty, które muszą spełniać te wytyczne to:

  • komputery wraz z systemami operacyjnymi;
  • terminale płatnicze oraz terminale samoobsługowe (przeznaczone do świadczenia usług objętych ustawą), bankomaty, automaty biletowe i do odprawy;
  • urządzenia wykorzystywane do świadczenia usług telekomunikacyjnych i dostępu do audiowizualnych usług medialnych;
  • czytniki książek elektronicznych.

Jakie usługi muszą być dostępne?

Usługi, które muszą spełniać te wytyczne to:

  • usługi w zakresie pasażerskiego transportu drogowego, lotniczego, kolejowego i wodnego;
  • usługi telekomunikacyjne;
  • audiowizualne usługi medialne;
  • usługi bankowości detalicznej,
  • usługi rozpowszechniania książek elektronicznych;
  • usługi handlu elektronicznego.

Jaki jest cel?

Dostosowanie powyższych produktów i usług do wymogów dostępności ma:

  • ułatwić dostęp do nich jak największej liczbie osób, niezależnie od ich sprawności czy potrzeb;
  • poprawić świadomość wyzwań związanych z dostępnością w państwach unijnych;
  • zwiększyć otwartość społeczeństw i biznesu na różne potrzeby osób.

Polscy przedsiębiorcy na dostosowanie swoich produktów i usług do wymogów unijnych mają czas do 28 czerwca 2025 r. Obowiązek zapewnienia dostępności dotyczy producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów oraz usługodawców.

A co jeśli produkt lub usługa nie będzie spełniać wymogów?

Dostępność produktów i usług będzie podlegać kontroli. Każdy będzie mógł złożyć zawiadomienie o tym, że produkt lub usługa nie spełnienia wymogów dostępności.

Informacje będzie przyjmował Państwowy Fundusz Osób Niepełnosprawnych. PFRON może je rozpatrzyć lub przekazać do:

  • prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
  • ministra właściwego do spraw informatyzacji,
  • prezesa Urzędu Transportu Kolejowego,
  • wojewódzkiego inspektora transportu drogowego,
  • dyrektora urzędu morskiego – w zakresie transportu morskiego i dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy – w zakresie transportu wodnego śródlądowego
  • prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
  • Rzecznika Finansowego,
  • organu celnego.

Klient może także samodzielnie złożyć skargę na brak dostępności bezpośrednio u przedsiębiorcy, od którego zakupił produkt lub usługę.

MP/Centrum Komunikacji

 

Źródło: https://www.biznes.gov.pl