Treść artykułu

Niewidoma dziewczyna z psem przewodnikiem i białą laską.

Podróż koleją bez barier

Dostępność sektora pasażerskich przewozów kolejowych to ważna rzecz. Rusza projekt, który ma zwiększyć dostępność w tym zakresie. Dzięki wprowadzeniu jednolitych procedur i kompleksowym szkoleniom pracowników, pasażerowie z niepełnosprawnościami będą mogli liczyć na lepszą obsługę.

Jednym z kluczowych elementów projektu jest wprowadzenie ujednoliconych procedur obsługi osób z niepełnosprawnościami na każdym etapie podróży, od momentu zakupu biletu, przez udzielanie informacji, aż po przejazd i wysiadanie z pociągu. W ramach projektu dużą uwagę poświęcono opracowaniu procedur ewakuacji pasażerów z niepełnosprawnościami.

Kolejnym działaniem będą audyty dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej na terenie stacji kolejowych oraz w punktach sprzedaży biletów. Ich celem jest dokładna analiza, w jaki sposób infrastruktura kolejowa może zostać ulepszona.

Działania projektowe obejmują również przeprowadzenie szkoleń pracowników. Łącznie około 7100 osób, w tym konduktorów, kasjerów, pracowników obsługi pasażerów na dworcach.

W podmiotach kolejowych zostaną wyznaczeni opiekunowie dostępności, którzy będą odpowiadać za koordynację dostępności w organizacji. Przygotowanie do pełnienia takiej funkcji przejdzie co najmniej 230 osób.

Projekt realizuje Urząd Transportu Kolejowego. Jego budżet to 10 mln zł. Działanie finansowane jest z Funduszy Europejskich na rzecz Rozwoju Społecznego (FERS).

Źródło: Program Dostępność Plus