Treść artykułu

Pacjent rozmawia z lekarzem w trakcie teleporady.

Kiedy warto skorzystać z teleporady lekarza?

Kiedy jesteśmy chorzy i mamy konkretne objawy, warto wtedy wybrać się do lekarza osobiście, aby nas zbadał i wydał właściwą diagnozę. Natomiast, kiedy chcielibyśmy otrzymać skierowanie na badania albo receptę na leki, które stale przyjmujemy, wtedy można skorzystać z teleporady.

Teleporada pozwala zaoszczędzić czas pacjenta i lekarza. W pewnych sytuacjach może okazać się dobrym rozwiązaniem, np. kiedy pacjent potrzebuje:

  • konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania,
  • kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
  • omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów;
  • konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada w zakresie żywienia);
  • skierowania na badania.

Teleporada nie jest zalecana w następujących sytuacjach:

  • jeśli stan zdrowia pacjenta w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
  • jeżeli jest podejrzenie, że pacjent może mieć nowotwór;
  • jeżeli jest to pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru.
  • kiedy na konsultacje do lekarza wybiera się dziecko w wieku do lat 6.

Szczegółowe porady i wskazówki dotyczące systemu leczenia można znaleźć w Poradniku Pacjenta na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp/nawigator-pacjenta-praktyczny-poradnik-jak-poruszac-sie-po-systemie-ochrony-zdrowia.

 

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta