Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2020 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)

Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2020 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)

Polski Związek Niewidomych 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9 Stowarzyszenie wpisane do KRS 06.09.2001 pod numerem 00000420049 Regon nr 007025575.

Od 19 marca 2004 jest organizacją pożytku publicznego Reprezentantem podmiotu jest Prezydium Zarządu Głównego od 13.04.2016 w składzie:

Prezes Zarządu Głównego – Anna Bogusława Woźniak- Szymańska
Wiceprezes ZG – Kornel Antoni Chmiel
Wiceprezes ZG – Tomasz Władysław Krzyżański
Wiceprezes ZG – Włodzimierz Ożga
Sekretarz Generalny ZG – Elżbieta Maria Oleksiak
Skarbnik ZG – Dorota Jadwiga Moryc

  1. Cele statutowe Stowarzyszenia:

Zrzeszanie niewidomych i słabowidzących zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ze względu na stan wzroku oraz podopiecznych członków odpowiadających kryteriom niepełnosprawności z tyt. wzroku jak wyżej, w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, ochrony zdrowia, wyrównywania szans w dostępie do informacji, edukacji, zatrudnienia i szeroko pojętej aktywności społecznej i zawodowej, a także w celu ochrony ich praw obywatelskich oraz wspieranie rodzin osób niewidomych i słabowidzących.

Związek reprezentuje swoich członków wobec organów naczelnych Państwa, administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych instytucji.

  1. Działalność w zakresie realizacji celów statutowych wykonywana była między innymi przez 17 jednostek nie posiadających osobowości prawnej tj:
    1. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego – ZPCH – 85-090 Bydgoszcz ul. Powstańców Wlkp. 33
    2. Polski Związek Niewidomych ”EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. M. Kaczmarka – 87-720 Ciechocinek ul. Słońska 15
    3. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. J. Silhana – 33-370 Muszyna ul. Lipowa 4
    4. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „Klimczok” – 78-111 Ustronie Morskie ul. Okrzei 1
    5. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny PZN – ZPCh 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    6. Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny – ZPCH – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9
    7. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN – 00-181 Warszawa ul. Karmelicka 26
    8. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej im. Kazimierza Jaworka – 41-503 Chorzów ul. Siemianowicka 101
    9. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej 25-015 Kielce ul. Złota 7
    10. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    11. Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 76-200 Słupsk ul. Marii Skłodowskiej Curie 3
    12. Polski Związek Niewidomych Warsztaty Terapii Zajęciowej – 87-100 Toruń ul. Mickiewicza 61
    13. Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 87-800 Włocławek ul. Łazienna 6
    14. Polski Związek Niewidomych Zakład Aktywności Zawodowej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    15. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „ARIADNA” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    16. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „DEDAL” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    17. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „TEZEUSZ” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57

Ponadto w KRS zarejestrowana jest jednostka pn. Ośrodek Informacji i Promocji Postępu Naukowo-Technicznego 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9, której działalność zawieszona jest od 2003 r.

Związek zarejestrowany w KRS prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego:

nieodpłatna działalność pożytku publicznego

  1. PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
  2. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
  3. PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  4. PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
  5. PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
  6. PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
  7. PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
  8. PKD 86.10.Z Działalność szpitali
  9. PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  10. PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
  11. PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
  12. PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  13. PKD 91.01.A Działalność bibliotek
  14. PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych.
  15. PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana

odpłatna działalność pożytku publicznego

  1. PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
  2. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
  3. PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
  4. PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
  5. PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
  6. PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
  7. PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  8. PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
  9. PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
  10. PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
  11. PKD 91.01.A Działalność bibliotek
  12. PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
  1. Postanowieniem z dnia 28.02.2002 Polski Związek Niewidomych wpisany został do Rejestru Przedsiębiorców. Ostatni wpis dokonujący zmian wprowadzono 14.05. 2018 r
    PZN prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Zgodnie z wpisem do KRS na dzień 31.12.2020 przedmiotem działalności było:

  • PKD 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi – jako dz. podstawową
  • PKD 56 – dz. usługowa związana z wyżywieniem
  • PKD 77 – wynajem i dzierżawa
  • PKD 90 – działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką
  • PKD 82.9 – działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • PKD 96 – pozostała indywidualna działalność usługowa
  • PKD 55.90.Z – pozostałe zakwaterowanie
  • PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację
  • PKD 86,2 – praktyka lekarska
  • PKD 47,19,Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
  • PKD43,3 – wykonywanie robót budowlano-wykończeniowych

Ponadto zgodnie z uchwałą Prezydium ZG –XVII-20/2018 z 26.03.2018 Polski Związek Niewidomych ( w tym jednostki Związku nie posiadające osobowości prawnej) prowadzi ponad wymienionymi w KRS dz. gospodarczą w niżej wymienionych PKD:

  • PKD 01 – uprawy rolne włączając działalność usługową
  • PKD 14 – produkcja odzieży
  • PKD 49.3 – pozostały transport lądowy pasażerski
  • PKD 62 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana
  • PKD 63 – działalność usługowa w zakresie informacji.
  • PKD 68 – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości
  • PKD 73 – reklama, badanie rynku i opinii publicznej
  • PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
  • PKD 81 – dz. usługowa zawiązana z utrzymaniem porządku w budynku i zagospodarowaniem terenów zielonych
  • PKD 82.99.Z – działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację,
  • PKD 86.90.A – działalność fizjoterapeutyczna,
  • PKD 87.90.Z – pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem
  • PKD 90.02.Z- działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką.
  1. Praca prezydium ZG, Zarządu Głównego i zarządów okręgów PZN

Zarząd Główny od początku 2020 roku przygotowywał się do XVIII Krajowego Zjazdu Delegatów zaplanowanego w III dekadzie kwietnia 2020 na bazie Ośrodka R i Sz „HOMER” w Bydgoszczy.

W związku z epidemią COVID 19 niemożliwe było odbycie KZDEL w planowanym terminie a władze Związku do końca 2020 roku nie mogły odbyć stacjonarnego spotkania.

Zarząd Główny nie odbył w 2020 roku stacjonarnego posiedzenia. Zaplanowane posiedzenia, pierwsze w marcu a drugie we wrześniu zostały odwołane. .
Zarząd podjął w roku sprawozdawczym 12 uchwał i 1 postanowienie w trybie kontaktu elektronicznego.

Podjęte decyzje dotyczyły n. wym. tematów.

  • przyjęcie sprawozdania z działalności merytorycznej i finansowej Związku w 2019 r,
  • po zmianie Regulaminu ZG rozpatrzono trzy odwołania od uchwał zarządów okręgów w sprawie wykluczenia członków. W przypadku dwóch osób uchwałę Zarządu Okręgu uchylono (O. Małopolski ), w przypadku jednej podtrzymano decyzję (O. Świętokrzyski)
  • rozpatrzono odwołanie koła w sprawie zgromadzonych środków, które Okręg pożyczył na pilne spłaty powstałych zadłużeń. Decyzję Zarządu Okręgu utrzymano (O. Małopolski)
  • podjęto decyzję o utrzymaniu od stycznia 2021 roku składki członkowskiej na nie zmienionym poziomie.
  • z powodu epidemii dwukrotnie zmieniano termin XVIII KZDEL ( z kwietnia na październik 2020 a następnie z października 2020 na marzec 2021)
  • podjęto decyzje o przedłużeniu na kolejne 40 lat okresu użytkowania gruntu w Warszawie przy ul. Konwiktorskiej.

Członkowie Zarządu Głównego na bieżąco (mailowo) informowani byli przez Kierownictwo Związku o pracy okręgów i jednostek Związku bez osobowości prawnej w sytuacji pandemii.

Prezydium Zarządu Głównego odbyło 2 posiedzenia w systemie stacjonarnym w Warszawie ( styczeń i luty) a w sumie 15 posiedzeń w tym 13 w systemie połączenia przez aplikację zoom.

Prezydium podjęło 82 uchwały i 57 postanowień dotyczących różnej tematyki.

Prezydium podejmowało wstępne decyzje odnośnie tematów kierowanych do Zarządu Głównego.

Szczególną uwagę poświecono sytuacji jednostek bez osobowości prawnej i pracy okręgów w trudnym czasie pandemii. Akceptowano decyzje związane z korzystaniem z tarczy pomocowych Rządu czy realizacji dodatkowych zadań. Dotyczyło : Centralnej Przychodni, ośrodków PZN „KLIMCZOK”, „NESTOR”, „HOMER” oraz domów pomocy społecznej PZN.
Zatwierdzono regulamin dot. wprowadzenia tzw. „bonów pobytowych” w naszych ośrodkach.

Podejmowano decyzje dot. zmian na stanowisku dyrektorów/kierowników jednostek związku bez osobowości prawnej. Zmiany dotyczyły Ośrodka M-R w Olsztynie, Ośrodka R i SZ „HOMER” w Bydgoszczy i ŚDS „DEDAL” w Olsztynie. Ustalano nowe wysokości wynagrodzeń oraz podejmowano decyzje o nagrodach dla kadry kierowniczej jednostek PZN bez osobowości prawnej.

Podjęto decyzje o przedłużeniu kredytu w rachunku bieżącym dla Ośrodka L-R „KLIMCZOK”, „NESTOR” i Instytutu Tyflologicznego w celu zapewnienia im ciągłości finansowej.
Wiele czasu Prezydium poświeciło bieżącej sytuacji Ośrodka RiSZ „HOMER” w Bydgoszczy, Ośrodka M-R w Olsztynie oraz ZAZ w Olsztynie. Na zlecenie Prezydium w wymienionych jednostkach przeprowadzone zostały kontrole wewnętrze oraz zapoznano się wynikami kontroli zewnętrznych instytucji.

Podjęto decyzje o przeznaczeniu środków z 1 % opp za 2019 rok.

Dokonano zmiany w Regulaminie składek członkowskich oraz Regulaminie odznak honorowych PZN.

Dokonano zmiany w przepisach dot. stosowania rabatów przez ośrodki PZN.

Prezydium zapoznawało się z sytuacją ekonomiczno-finansową w okręgach i jednostkach Związku i podejmowało decyzje o udzieleniu pomocy finansowej (pożyczki z FI, zmiany terminów spłat, zwolnienia z wpłat).

Z powodu braku środków na Funduszu Interwencyjnym przyznawane pożyczki były przeważnie niższe niż wnioskowano. Okręgowi Małopolskiemu przydzielono środki na działania innowacyjne.

Podczas posiedzeń Prezydium stałym tematem obrad była Spółka Zakład Produkcyjno-Handlowy w Kielcach. Dotyczyło bieżącej sytuacji S-ki oraz efektów działań w sprawie realizacji uchwały Zarządu Głównego o sprzedaży 100 % udziałów w S-ce oraz sprzedaży nieruchomości w Kielcach przy ul. H. Bosaka.
Tematem obrad Prezydium była ewentualna możliwość „instalacji fotowoltaicznej” w obiektach zajmowanych przez nasze jednostki. Analizowano ceny inwestycji oraz korzyści jej zainstalowania.

Omawiano i podejmowano decyzje w wielu sprawach bieżących – organizacyjnych

Na wniosek prezydiów zarządów okręgów przyznano 95 odznak honorowych PZN ( 24 złote, 26 srebrnych i 45 brązowych ).

  1. Uzyskane w roku sprawozdawczym przychody – 45 132 tys. zł:

Przychody z działalności statutowej – pożytku publicznego razem: 31 482 tys. zł W tym:

  • Przychody działalności statutowej – pożytku publicznego: 30 993 tys. zł – z tego:
    1. działalność nieodpłatna 13 155 tys. zł, w tym dotacje: 10 325 tys. zł,
    2. działalność odpłatna 17 838 tys. zł,
    3. inne 489 tys zł
  • Przychody z działalności gospodarczej: 11 664 tys. zł,
  • Pozostałe przychody (w tym: dopłaty do turnusów rehab., NFZ, darowizny, umorzenie środków trwałych zakupionych z dotacji/ZFRON, wpłaty 1% składek na PZN itp.): 1 973 tys. zł; w tym:
    • wpłaty 1% podatku na OPP: 61,2 tys. zł (1% OPP: BO 63,2 tys. zł , wpływy: 61,2 tys. zł , przekazane do jednostek PZN na cele statutowe 82,4 tys. zł, pozostaje 42,0 tys. zł);
  • Przychody finansowe: 13 tys. zł.

Informacja o poniesionych kosztach — 46 433 tys. zł w tym;

  • cele statutowe / projektowe/- odpłatne i nieodpłatne działalności pożytku publicznego: 29 417 tys. zł
  • administrację (media, wynagrodzenia, koszty obsługi działalności statutowej i inne) 5 715 tys. zł ,
  • działalność gospodarczą – 10 811 tys. zł,
  • pozostałe koszty (operacyjne, finansowe) – 490 tys. zł.

Związek jako organizacja pożytku publicznego posiadająca 17 jednostek bez osobowości prawnej jest wpisana do KRS przedsiębiorców. Dziewięć jednostek Związku poza zadaniami statutowymi prowadzą działalność gospodarczą. Są to: Instytut Tyflologiczny w Warszawie, Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy, NZOZ Ośrodek M-R w Olsztynie, Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek L-R w Ciechocinku, Ośrodek L-R w Ustroniu Morskim, Ośrodek L-R w Muszynie, Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie, Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie oraz NZOZ Centralna Przychodnia R-L w Warszawie.

Związek podlegał obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego wynikającego z art. 64 ust.1 pkt.4 Ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości. Wynagrodzenie za badanie sprawozdania finansowego za 2020 r oraz za przeprowadzenie kontroli ksiąg rachunkowych w Ośrodku Leczniczo-Rehabilitacyjnym w Muszynie i Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjnym w Ciechocinku za 2020 r. wynosi 10500 zł netto.

Dane o 17-u wyżej wymienionych jednostkach Stowarzyszenia:

  1. przeciętne zatrudnienie w 2020 roku wynosiło: 581,76 osób ( w tym 433,50 kobiety ) oraz 491,80 etatów, w tym kobiety 367,32 etatu.
  2. łączna kwota wynagrodzeń brutto wypłacona przez Związek wyniosła 22 784  tys. zł w tym na wynagrodzenia z umów o pracę – 18 227 tys. zł
  3. wysokość rocznego lub przeciętnego wynagrodzenia wypłacone członkom Zarządu i innych organów Stowarzyszenia oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą – 0 zł;
  4. kwoty wydatkowane na umowy- zlecenia – 4 557 tys. zł ;
  5. udzielone środki jednostkom PZN z tworzonego przez Zarząd Główny Funduszu Interwencyjnego (środki do zwrotu do ZG) – 33 tys. zł; (razem 791 tys zł)
  6. środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym i subkontach i funduszach według stanu na 31.12. 2020 r. – 3 898 tys. zł;
  7. wartość nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego – 0 tys zł ;
  8. nabyte nieruchomości lub przeznaczono na nabycie kwotę – 0zł;
  9. nabyte środki trwałe: W 17-tu jednostkach Związku bez osobowości prawnej nabyto środków trwałych za kwotę łącznie – 2 017 tys. zł ( w tym: maszyny i urządzenia i inne);
  10. wartość należności: 1 446 tys. zł i zobowiązań: 4 898 tys. zł ( w tym kredyty krótkoterminowe w rachunku bieżącym i długoterminowe – 157 tys. zł )
  11. remonty i zakupy:
    1. Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego

      W Instytucie TYflologicznym w roku sprawozdawczym przeprowadzono remonty pomieszczeń, drobne naprawy, oraz konserwacje na łączną kwotę 37138,83 zł – środki własne.
      Zakupiono: komputery/laptopy, drukarki, klimatyzator, wyposażenie bufetu i inne na łączną kwotę 37 284,18 zł – środki własne oraz PFRON/ZFRON.

      Inwestycje i remonty przeprowadzone w roku sprawozdawczym dla PZN to. ORIS Bydgoszcz –bieżące remonty, modernizacja instalacji hydrantowej, projekt i uzgodnienie instalacji tryskaczowej o łącznej wartości 165 375,00 zł.

      Dla Polskiego Związku Niewidomych zmodernizowano: trzy budynki, zakupiono komputer, klimatyzator, projektor, środki trwałe w budowie – ORIS Bydgoszcz o łącznej wartości 2 412 891,69 zł. Były to środki własne i z projektu UPS.

    2. PZN Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego, „HOMER”, Zakład Pracy Chronionej w Bydgoszczy
    3. Ośrodki Leczniczo-Rehabilitacyjne PZN w: Ciechocinku, Muszynie, Ustroniu Morskim
      1. „EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku.

        Ze środków własnych wykonano remont kawiarni, instalacji elektrycznej w kawiarni, gabinetów i tarasu -budynek nr II, oraz malowanie recepcji. Koszt robót to prawie 70 tys. zł. Zakupiono komputer o wartości 2,95 tys. zł i wannę Orionmed o wartości 26 tys. zł.

      2. Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. Jana Silhana w Muszynie – „NESTOR”

        Ze środków własnych i innych w Ośrodku wykonano prace remontowo-budowlane pokoi, sauny, i bieżące remonty budynku na łączną kwotę 40 743,69 zł.
        W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupów. Środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.

      3. Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim

        W Ośrodku przeprowadzono remonty i dokonano inwestycji mających na celu podniesienie standardu świadczonych usług: wymieniono wykładziny, wymieniono instalację c.o. wyremontowano drogę dojazdową ppoż.. Łączny koszt remontów to ok. 72,5 tys. zł.

        Ze środków własnych zakupiono: fotel masujący, kasę fiskalną, drukarkę fiskalną o łącznej wartości 7430,89 zł Zakupiono również rotor do ćwiczeń stawu barkowego o wartości 460,19 zł.

    4. NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny w Olsztynie – „LABIRYNT”

      Ośrodek zakupił klimatyzator o wartości 4900,00 zł i piec konwekcyjno-parowy o wartości 22568,04zł. i system telewizji przemysłowej o wartości 5000,00 zł.
      Przeprowadzono remonty trzech mieszkań o łącznej wartości 31957,00 zł.

      W marcu 2020r. uruchomiono kuchnię , dzięki której podopieczni placówki mają zapewnione przygotowane na bieżąco posiłki. Obiady sprzedawane są również osobom z zewnątrz, głównie pracownikom.

    5. NZOZ Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza w Warszawie

      Wyremontowano korytarz, wymieniono drzwi do gabinetów, zakupiono oprogramowanie i sprzęt do e-dokumentacji o łącznej wartości 21 450,00 zł. (środki własne)

      Zakupiono tomograf optyczny OCT (udźwiękowiony) i perymetr komputerowy (udźwiękowiony) o łącznej wartości 131 598,00 zł. (środki własne oraz sprzedaż i rozliczenie starej aparatury)

    6. Domy Pomocy Społecznej
      1. w Chorzowie
        Z dotacji celowych, środków własnych i darowizn zakupiono wiele sprzętu rehabilitacyjnego (łóżka, podnośnik), o wartości 9760,00 zł. sprzętu gospodarstwa domowego (zmywarka, suszarka bębnowa, szafa chłodnicza, pralnico-wirówka, stół do prasowanie, inne), biurowego (komputery, drukarki, niszczarki, programy antywirusowe, inne), i wyposażenia pokoi o łącznej wartości 141 963,92 zł.

        Przeprowadzono remont sali gimnastycznej i bieżące remonty i konserwacje, zakończono remont korytarza (administracja). Dokonano naprawy pompy CO, przepompowni i dźwigu osobowego. Koszt wszystkich prac to 226 372,59 zł.

      2. w Kielcach

        W roku sprawozdawczym z dotacji Wojewody i środków własnych zakupiono łóżka rehabilitacyjne o łącznej wartości 5 tys. zł.

        Z dotacji budżetowej i środków własnych dokonano również bieżących remontów: naprawy i bieżącej konserwacji windy osobowej (13 047 zł.), naprawy dachu (9 919 zł. ), naprawy sprzętu AGD, przeglądu instalacji gazowej (1629 zł.), oraz bieżących napraw związanych z eksploatacją samochodu służbowego (1499 zł.).

      3. w Olsztynie

        Ze środków własnych dokonano wymiany stolarki okiennej i instalacji elektrycznej i hydraulicznej, poszerzenia otworu drzwiowego m..336.na łączny koszt 12 800 zł.

        Z dotacji Unii Europejskiej i środków własnych zakupiono 7 łóżek rehabilitacyjnych, 10 szafek przyłóżkowych, o łącznej wartości 26 075,91 zł. 4 komputery z oprogramowaniem, 2 drukarki, 3 dozowniki automatyczne, 1 ozonator, 5 sterylizatorów-oczyszczaczy, wymieniono rejestrator o łącznej wartości 42 336,66 zł.

    7. Warsztaty Terapii Zajęciowej
      1. w Słupsku
        Ze środków PFRON zakupiono 1 bieżnię mechaniczną do rehabilitacji na kwotę 7898,00 zł. oraz 1 bieżnię mechaniczną i1 wioślarz magnetyczny na kwotę 8987,00 zł.
        Prowadzono dalsze działania w celu pozyskania nowego lokalu dla WTZ.
      2. w Toruniu
        W roku sprawozdawczym nie przeprowadzono remontów i nie zakupiono środków trwałych i środków rehabilitacyjnych.

        Prowadzono rozmowy z Prezydentem Miasta na temat pozyskania nowej siedziby dla Warsztatu.

      3. we Włocławku
        W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupu środków trwałych oraz nie wykonywano prac remontowych.
    8. Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie

      Zakupiono zestaw komputerowy, zamrażarki: szokową i skrzyniową komorę do podpiekania i wędzenia oraz meble biurowe o łącznej wartości 39 478,73 zł.

      W okresie sprawozdawczym dokonano następujących remontów: wykonano sufit podwieszany dla potrzeb wymiany oświetlenia i wymiany oświetlenia na stołówce, wykonano osobne pomieszczenia przez podział dotychczasowego i malowanie pomieszczeń o łącznej wartości 45 935,24 zł.

    9. Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie
      1. “ARIADNA”

        Z dotacji Wojewody dokonano zakupów wielu sprzętów biurowych (np. zestaw komputerowy, niszczarki), sprzętu stolarsko-rzemieślniczego (np. szlifierka, wiertarka, młotowiertarka, strug, piła ukosowa, stół z blatem, frezarka, wkrętarka i inne), oraz sprzętu domowego (czajnik, tasak, lampa wisząca) na łączną kwotę 19025,80 zł.

        Przeprowadzono remont w pracowni stolarsko-rzemieślniczej, pracowni kulinarnej, łazienki przy pracowni plastycznej. Koszt remontów to 12657,30 zł.

      2. “DEDAL”

        Zakupiono sprzęt biurowy, kuchenny i łazienkowy o łącznej wartości 11224,66zł

        Wykonano remont dwóch łazienek przystosowując je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami o łącznej wartości 32 553,52 zł.

      3. “TEZEUSZ”

        W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupu środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.

        Z dotacji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego przeprowadzono remonty: pracowni plastycznej oraz łazienek w dwóch pokojach i malowanie ścian i mebli w pracowni biblioterapii.

        Łączny koszt remontów to 52 990,02 zł.

    Związek wiele zadań realizował w ramach dotacji udzielonej przez podmioty państwowe centralne i samorządowe. W ramach wielu programów oraz innych środków jednostki Związku realizowały poniższe zadania statutowe:

    Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia “HOMER” – zpch w Bydgoszczy
    przede wszystkim organizował szkolenia z zakresu rehabilitacji podstawowej dla niewidomych, zwłaszcza nowo ociemniałych. W ramach zajęć organizowanych przez Ośrodek wzięło udział 196 uczestników. Realizowane zajęcia to: rehabilitacja podstawowa o charakterze ogólnym, orientacja przestrzenna, nowe technologie oraz czynności życia codziennego.

    W ramach działalności gospodarczej prowadził sprzedaż usług hotelowych, konferencyjnych i wynajem pomieszczeń.

    Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “EDEN” w Ciechocinku
    organizował 21-dniowe turnusy sanatoryjne, 14-dniowe turnusy rehabilitacyjno-lecznicze oraz 28-dniową rehabilitację uzdrowiskową. Z usług Ośrodka skorzystało 812 osób, w tym 14 niewidomych. Ośrodek był finansowany głównie przez NFZ. Sprzedawał także usługi w systemie komercyjnym.

    Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “NESTOR” w Muszynie
    prowadził turnusy rehabilitacyjne, turnusy szkoleniowe, pobyty lecznicze i zimowiska. Z usług Ośrodka skorzystało 1468 osób, w tym 184 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.

    Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
    prowadził 14-dniowe turnusy rehabilitacyjne oraz profilaktyczno-rehabilitacyjne, kilku dniowe turnusy szkoleniowe i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 1789 osób, w tym 252 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku

    NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny „LABIRYNT” w Olsztynie prowadził kilka form działalności:

    • leczenie, diagnostyka, rehabilitacja – w ramach NFZ 60412 świadczeń, odpłatnie 131 świadczeń,
    • mieszkania chronione – 41 (stare czynszowe) i 15 prowadzonych na postawie umowy z Urzędem Miasta dla 89 osób, w tym 57 niewidomych,
    • usługi hotelowe, organizacja turnusów i szkoleń
    • prowadził komercyjną opiekę dla osób chorych i starszych

    Instytut Tyflologiczny – zpch w Warszawie zajmował się:

    • obsługą centralnych władz statutowych
    • administrowaniem nieruchomościami Związku
    • prowadzeniem działalności gospodarczej z zakresu wynajmu powierzchni biurowych
    • nadzorowaniem działalności jednostek bez osobowości prawnej,
    • działalnością rehabilitacyjną współfinansowaną z PFRON, ze środków unijnych i innych w ramach której realizował między innymi n. wymienione projekty i inne działania:
      • „Przez wiedzę do integracji”
      • „Doszkalanie Tyflospecjalistów”
      • „Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania”
      • „Widzimy nie tylko oczami – stworzenie modelu koordynowanego wsparcia dla osób tracących wzrok w ich środowisku lokalnym”
      • Utworzenie Czytelni map i planów dla osób niewidomych i słabowidzących.
      • Projekt Hist.ly oraz Cykl ilustrowanych felietonów
      • „Aktywny Absolwent”
      • Korpus Solidarności
      • „Doświadczamy świata przez naturę”
      • Radar – Doradztwo Zawodowe oraz Zatrudnienie Osób Niewidomych i Słabowidzących
      • Projekt ADVISE – Aiding Visually Impaired Seeking Employment, czyli wspieranie osób z dysfunkcją wzroku poszukujących pracy.
      • Projekt PROACTIV w partnerstwie z Platformą Bezpieczeństwa i kilkoma innymi krajami
      • Turnus usprawniająco-rekreacyjny,
      • Laboratorium Ciemności – warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych
      • Tyflogaleria – koncerty, spotkania autorskie, filmy z audiodeskrypcją, wystawy,
      • Opiniowanie, monitorowanie i inicjowanie regulacji prawnych,
      • Dokonywanie ocen i ekspertyz w zakresie dostępności architektonicznej, transportowej, technologicznej, komunikacyjnej, certyfikowanie leków,
      • Udzielanie porad rehabilitacyjnych, informatycznych, prawnych.

    NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie w roku sprawozdawczym rejestrowała 13726 pacjentów w tym 554 niewidomych. Prowadziła poradnie: okulistyczną dla dorosłych i dzieci, poradnię leczenia zeza, psychologiczną, rehabilitacyjną (lekarz), stomatologiczną oraz fizjoterapię, ośrodek rehabilitacji wzroku i zaopatrzenie w środki pomocnicze ( np. laski, lupy, monookulary, okulary lornetkowe, lupowe i z filtrem).

    W ramach umów z NFZ udzieliła 62 739 świadczeń, odpłatnie w ramach działalności gospodarczej udzieliła 2828 świadczenia.

    • Dom Pomocy Społecznie w Chorzowie dla 160 pensjonariuszy
    • Dom Pomocy Społecznej w Kielcach dla 45 pensjonariuszy
    • Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie dla 100 pensjonariuszy.

    Trzy Domy poza działalnością opiekuńczą, medyczną, socjalno-bytową prowadziły różnorodne zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe w celu rozwijania aktywności swoich podopiecznych. Były to zajęcia manualne, kulturalno-integracyjne, spotkania okolicznościowe wyjścia grupowe do miejsc kultury.

    Warsztaty Terapii Zajęciowej w Słupsku dla 50, w Toruniu dla 24, we Włocławku dla 40 uczestników. Wśród uczestników przeważały osoby niewidome z dodatkowymi schorzeniami.
    Dla uczestników prowadzono różnorodne zajęcia na bazie pracowni: dziewiarskiej, poligraficznej, ceramicznej, szczotkarskiej, krawieckiej, muzycznej, teatralnej, papieroplastyki, praktyki życiowej. Uczestnicy Warsztatów korzystali z różnych form rehabilitacji indywidualnej.

    Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie. Dominującym kierunkiem działalności gospodarczej była produkcja gastronomiczna i garmażeryjna. Uzupełniająco prowadzona była produkcja krawiecko-szwalnicza, wyrobów artystycznych. ZAZ wykonywał usługi pralnicze i maglowanie. Prowadził uprawę warzyw, uprawę ozdobnych krzewów iglastych i krzewów owocowych, rozsad kwiatów. W ZAZ zatrudnionych było 41 osób, w tym 20 niewidomych.

    Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie „ARIADNA” „DEDAL” „TEZEUSZ” prowadziły treningi funkcjonowania w życiu codziennym, terapię ruchową oraz niosły pomoc i niezbędną opiekę łącznie 180 osobom z określonymi zaburzeniami.

    1. Ariadna – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,42 osób,
    2. Dedal – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 58 osób,
    3. Tezeusz – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,8 osób.
    1. Informacje o rozliczeniach Stowarzyszenia z tytułu zobowiązań podatkowych oraz informacja o składanych deklaracjach podatkowych:
    • CIT –8 zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych ( jedna zbiorcza deklaracja 17 jednostek PZN składana przez IT )
    • VAT-7 dot. podatku od towarów i usług
    • PIT-4 dot. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
    • PIT – 11/8B, PIT –40 zeznanie o osiągniętym dochodzie osób fizycznych
    • INF- D informacja o wynagrodzeniach zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych i ich stopniach niepełnosprawności.
    • DEK II- deklaracja miesięcznych wpłat na PFRON
    • INF-1 informacja miesięczna o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz niepełnosprawnych
    • DRA – do ZUS – miesięczna zbiorcza deklaracja rozliczeniowa plus raporty imienne o składkach na ubezpieczenia społeczne.
    • MPIPS – Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego ( składana przez IT z 17 jednostek Związku bez osobowości prawnej)
    • GUS – sprawozdanie z lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, zakładami stacjonarnymi pomocy społecznej, z dz. stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych, SOF-5 – Sprawozdanie o kooperacji, zarządzaniu i komunikacji wybranych organizacji non-profit za 2017r.

    Deklaracja podatku od nieruchomości i wieczystego użytkowania gruntów składane do Urzędów Gmin na terenie posiadanych nieruchomości, przez IT PZN w Warszawie. Instytut Tyflologiczny jako zpch oraz ZAZ był uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z tyt. opłat od podatku i opłat lokalnych art.7 ust.2 pkt.4 Ustawy o podatkach.

    Uzyskane dochody wydatkowane są w całości i wyłącznie na cele statutowe. Dochody wolne od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody OPP wolne na podstawie art.17 ust.1 pkt.6c Ustawy o podatku.

    1. W WYMIENIONYCH JEDNOSTKACH ZWIĄZKU W 2020 ROKU PRZEPROWADZONO ŁĄCZNIE 32 KONTROLe. BYŁY TO NASTĘPUJĄCE KONTROLE:
    1. 5 (pięć) kontroli przez Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną
    2. 5 (pięć) kontroli przez Urzędy Wojewódzkie
    3. 9 (dziewięć) kontroli dot. bezpieczeństwa i higieny pracy (zakład kominiarski, zakład instalatorstwa elektrycznego, miejskie wodociągi i kanalizacja, straż, kontrola ppoż, stanu technicznego obiektów, nadzoru budowlanego, itp.)
    4. 5 (pięć) kontroli przez Urząd Pracy
    5. 4 (cztery) kontrole Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
    6. 1 (jedna) kontrola przez Sąd Okręgowy
    7. 1 (jednak) kontrola Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
    8. 1 (jedna) kontrola PFRON dot. projektu „Rehabilitacja Twoją szansą na samodzielność”
    9. 1 (jedna) kontrola biegłego rewidenta dot. badania bilansu za 2019 r.