Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2020 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)
Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2020 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)
Polski Związek Niewidomych 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9 Stowarzyszenie wpisane do KRS 06.09.2001 pod numerem 00000420049 Regon nr 007025575.
Od 19 marca 2004 jest organizacją pożytku publicznego Reprezentantem podmiotu jest Prezydium Zarządu Głównego od 13.04.2016 w składzie:
Prezes Zarządu Głównego – Anna Bogusława Woźniak- Szymańska
Wiceprezes ZG – Kornel Antoni Chmiel
Wiceprezes ZG – Tomasz Władysław Krzyżański
Wiceprezes ZG – Włodzimierz Ożga
Sekretarz Generalny ZG – Elżbieta Maria Oleksiak
Skarbnik ZG – Dorota Jadwiga Moryc
- Cele statutowe Stowarzyszenia:
Zrzeszanie niewidomych i słabowidzących zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ze względu na stan wzroku oraz podopiecznych członków odpowiadających kryteriom niepełnosprawności z tyt. wzroku jak wyżej, w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, ochrony zdrowia, wyrównywania szans w dostępie do informacji, edukacji, zatrudnienia i szeroko pojętej aktywności społecznej i zawodowej, a także w celu ochrony ich praw obywatelskich oraz wspieranie rodzin osób niewidomych i słabowidzących.
Związek reprezentuje swoich członków wobec organów naczelnych Państwa, administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych instytucji.
- Działalność w zakresie realizacji celów statutowych wykonywana była między innymi przez 17 jednostek nie posiadających osobowości prawnej tj:
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego – ZPCH – 85-090 Bydgoszcz ul. Powstańców Wlkp. 33
- Polski Związek Niewidomych ”EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. M. Kaczmarka – 87-720 Ciechocinek ul. Słońska 15
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. J. Silhana – 33-370 Muszyna ul. Lipowa 4
- Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „Klimczok” – 78-111 Ustronie Morskie ul. Okrzei 1
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny PZN – ZPCh 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny – ZPCH – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN – 00-181 Warszawa ul. Karmelicka 26
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej im. Kazimierza Jaworka – 41-503 Chorzów ul. Siemianowicka 101
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej 25-015 Kielce ul. Złota 7
- Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 76-200 Słupsk ul. Marii Skłodowskiej Curie 3
- Polski Związek Niewidomych Warsztaty Terapii Zajęciowej – 87-100 Toruń ul. Mickiewicza 61
- Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 87-800 Włocławek ul. Łazienna 6
- Polski Związek Niewidomych Zakład Aktywności Zawodowej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „ARIADNA” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „DEDAL” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
- Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy „TEZEUSZ” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
Ponadto w KRS zarejestrowana jest jednostka pn. Ośrodek Informacji i Promocji Postępu Naukowo-Technicznego 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9, której działalność zawieszona jest od 2003 r.
Związek zarejestrowany w KRS prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego:
nieodpłatna działalność pożytku publicznego
- PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
- PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
- PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
- PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
- PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
- PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
- PKD 86.10.Z Działalność szpitali
- PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
- PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
- PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 91.01.A Działalność bibliotek
- PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych.
- PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
odpłatna działalność pożytku publicznego
- PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
- PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
- PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
- PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
- PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
- PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
- PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
- PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
- PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
- PKD 91.01.A Działalność bibliotek
- PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
- Postanowieniem z dnia 28.02.2002 Polski Związek Niewidomych wpisany został do Rejestru Przedsiębiorców. Ostatni wpis dokonujący zmian wprowadzono 14.05. 2018 r
PZN prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
Zgodnie z wpisem do KRS na dzień 31.12.2020 przedmiotem działalności było:
- PKD 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi – jako dz. podstawową
- PKD 56 – dz. usługowa związana z wyżywieniem
- PKD 77 – wynajem i dzierżawa
- PKD 90 – działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką
- PKD 82.9 – działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
- PKD 96 – pozostała indywidualna działalność usługowa
- PKD 55.90.Z – pozostałe zakwaterowanie
- PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację
- PKD 86,2 – praktyka lekarska
- PKD 47,19,Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
- PKD43,3 – wykonywanie robót budowlano-wykończeniowych
Ponadto zgodnie z uchwałą Prezydium ZG –XVII-20/2018 z 26.03.2018 Polski Związek Niewidomych ( w tym jednostki Związku nie posiadające osobowości prawnej) prowadzi ponad wymienionymi w KRS dz. gospodarczą w niżej wymienionych PKD:
- PKD 01 – uprawy rolne włączając działalność usługową
- PKD 14 – produkcja odzieży
- PKD 49.3 – pozostały transport lądowy pasażerski
- PKD 62 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana
- PKD 63 – działalność usługowa w zakresie informacji.
- PKD 68 – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości
- PKD 73 – reklama, badanie rynku i opinii publicznej
- PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
- PKD 81 – dz. usługowa zawiązana z utrzymaniem porządku w budynku i zagospodarowaniem terenów zielonych
- PKD 82.99.Z – działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
- PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację,
- PKD 86.90.A – działalność fizjoterapeutyczna,
- PKD 87.90.Z – pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem
- PKD 90.02.Z- działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką.
- Praca prezydium ZG, Zarządu Głównego i zarządów okręgów PZN
Zarząd Główny od początku 2020 roku przygotowywał się do XVIII Krajowego Zjazdu Delegatów zaplanowanego w III dekadzie kwietnia 2020 na bazie Ośrodka R i Sz „HOMER” w Bydgoszczy.
W związku z epidemią COVID 19 niemożliwe było odbycie KZDEL w planowanym terminie a władze Związku do końca 2020 roku nie mogły odbyć stacjonarnego spotkania.
Zarząd Główny nie odbył w 2020 roku stacjonarnego posiedzenia. Zaplanowane posiedzenia, pierwsze w marcu a drugie we wrześniu zostały odwołane. .
Zarząd podjął w roku sprawozdawczym 12 uchwał i 1 postanowienie w trybie kontaktu elektronicznego.
Podjęte decyzje dotyczyły n. wym. tematów.
- przyjęcie sprawozdania z działalności merytorycznej i finansowej Związku w 2019 r,
- po zmianie Regulaminu ZG rozpatrzono trzy odwołania od uchwał zarządów okręgów w sprawie wykluczenia członków. W przypadku dwóch osób uchwałę Zarządu Okręgu uchylono (O. Małopolski ), w przypadku jednej podtrzymano decyzję (O. Świętokrzyski)
- rozpatrzono odwołanie koła w sprawie zgromadzonych środków, które Okręg pożyczył na pilne spłaty powstałych zadłużeń. Decyzję Zarządu Okręgu utrzymano (O. Małopolski)
- podjęto decyzję o utrzymaniu od stycznia 2021 roku składki członkowskiej na nie zmienionym poziomie.
- z powodu epidemii dwukrotnie zmieniano termin XVIII KZDEL ( z kwietnia na październik 2020 a następnie z października 2020 na marzec 2021)
- podjęto decyzje o przedłużeniu na kolejne 40 lat okresu użytkowania gruntu w Warszawie przy ul. Konwiktorskiej.
Członkowie Zarządu Głównego na bieżąco (mailowo) informowani byli przez Kierownictwo Związku o pracy okręgów i jednostek Związku bez osobowości prawnej w sytuacji pandemii.
Prezydium Zarządu Głównego odbyło 2 posiedzenia w systemie stacjonarnym w Warszawie ( styczeń i luty) a w sumie 15 posiedzeń w tym 13 w systemie połączenia przez aplikację zoom.
Prezydium podjęło 82 uchwały i 57 postanowień dotyczących różnej tematyki.
Prezydium podejmowało wstępne decyzje odnośnie tematów kierowanych do Zarządu Głównego.
Szczególną uwagę poświecono sytuacji jednostek bez osobowości prawnej i pracy okręgów w trudnym czasie pandemii. Akceptowano decyzje związane z korzystaniem z tarczy pomocowych Rządu czy realizacji dodatkowych zadań. Dotyczyło : Centralnej Przychodni, ośrodków PZN „KLIMCZOK”, „NESTOR”, „HOMER” oraz domów pomocy społecznej PZN.
Zatwierdzono regulamin dot. wprowadzenia tzw. „bonów pobytowych” w naszych ośrodkach.
Podejmowano decyzje dot. zmian na stanowisku dyrektorów/kierowników jednostek związku bez osobowości prawnej. Zmiany dotyczyły Ośrodka M-R w Olsztynie, Ośrodka R i SZ „HOMER” w Bydgoszczy i ŚDS „DEDAL” w Olsztynie. Ustalano nowe wysokości wynagrodzeń oraz podejmowano decyzje o nagrodach dla kadry kierowniczej jednostek PZN bez osobowości prawnej.
Podjęto decyzje o przedłużeniu kredytu w rachunku bieżącym dla Ośrodka L-R „KLIMCZOK”, „NESTOR” i Instytutu Tyflologicznego w celu zapewnienia im ciągłości finansowej.
Wiele czasu Prezydium poświeciło bieżącej sytuacji Ośrodka RiSZ „HOMER” w Bydgoszczy, Ośrodka M-R w Olsztynie oraz ZAZ w Olsztynie. Na zlecenie Prezydium w wymienionych jednostkach przeprowadzone zostały kontrole wewnętrze oraz zapoznano się wynikami kontroli zewnętrznych instytucji.
Podjęto decyzje o przeznaczeniu środków z 1 % opp za 2019 rok.
Dokonano zmiany w Regulaminie składek członkowskich oraz Regulaminie odznak honorowych PZN.
Dokonano zmiany w przepisach dot. stosowania rabatów przez ośrodki PZN.
Prezydium zapoznawało się z sytuacją ekonomiczno-finansową w okręgach i jednostkach Związku i podejmowało decyzje o udzieleniu pomocy finansowej (pożyczki z FI, zmiany terminów spłat, zwolnienia z wpłat).
Z powodu braku środków na Funduszu Interwencyjnym przyznawane pożyczki były przeważnie niższe niż wnioskowano. Okręgowi Małopolskiemu przydzielono środki na działania innowacyjne.
Podczas posiedzeń Prezydium stałym tematem obrad była Spółka Zakład Produkcyjno-Handlowy w Kielcach. Dotyczyło bieżącej sytuacji S-ki oraz efektów działań w sprawie realizacji uchwały Zarządu Głównego o sprzedaży 100 % udziałów w S-ce oraz sprzedaży nieruchomości w Kielcach przy ul. H. Bosaka.
Tematem obrad Prezydium była ewentualna możliwość „instalacji fotowoltaicznej” w obiektach zajmowanych przez nasze jednostki. Analizowano ceny inwestycji oraz korzyści jej zainstalowania.
Omawiano i podejmowano decyzje w wielu sprawach bieżących – organizacyjnych
Na wniosek prezydiów zarządów okręgów przyznano 95 odznak honorowych PZN ( 24 złote, 26 srebrnych i 45 brązowych ).
- Uzyskane w roku sprawozdawczym przychody – 45 132 tys. zł:
Przychody z działalności statutowej – pożytku publicznego razem: 31 482 tys. zł W tym:
- Przychody działalności statutowej – pożytku publicznego: 30 993 tys. zł – z tego:
- działalność nieodpłatna 13 155 tys. zł, w tym dotacje: 10 325 tys. zł,
- działalność odpłatna 17 838 tys. zł,
- inne 489 tys zł
- Przychody z działalności gospodarczej: 11 664 tys. zł,
- Pozostałe przychody (w tym: dopłaty do turnusów rehab., NFZ, darowizny, umorzenie środków trwałych zakupionych z dotacji/ZFRON, wpłaty 1% składek na PZN itp.): 1 973 tys. zł; w tym:
- wpłaty 1% podatku na OPP: 61,2 tys. zł (1% OPP: BO 63,2 tys. zł , wpływy: 61,2 tys. zł , przekazane do jednostek PZN na cele statutowe 82,4 tys. zł, pozostaje 42,0 tys. zł);
- Przychody finansowe: 13 tys. zł.
Informacja o poniesionych kosztach — 46 433 tys. zł w tym;
- cele statutowe / projektowe/- odpłatne i nieodpłatne działalności pożytku publicznego: 29 417 tys. zł
- administrację (media, wynagrodzenia, koszty obsługi działalności statutowej i inne) 5 715 tys. zł ,
- działalność gospodarczą – 10 811 tys. zł,
- pozostałe koszty (operacyjne, finansowe) – 490 tys. zł.
Związek jako organizacja pożytku publicznego posiadająca 17 jednostek bez osobowości prawnej jest wpisana do KRS przedsiębiorców. Dziewięć jednostek Związku poza zadaniami statutowymi prowadzą działalność gospodarczą. Są to: Instytut Tyflologiczny w Warszawie, Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy, NZOZ Ośrodek M-R w Olsztynie, Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek L-R w Ciechocinku, Ośrodek L-R w Ustroniu Morskim, Ośrodek L-R w Muszynie, Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie, Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie oraz NZOZ Centralna Przychodnia R-L w Warszawie.
Związek podlegał obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego wynikającego z art. 64 ust.1 pkt.4 Ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości. Wynagrodzenie za badanie sprawozdania finansowego za 2020 r oraz za przeprowadzenie kontroli ksiąg rachunkowych w Ośrodku Leczniczo-Rehabilitacyjnym w Muszynie i Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjnym w Ciechocinku za 2020 r. wynosi 10500 zł netto.
Dane o 17-u wyżej wymienionych jednostkach Stowarzyszenia:
- przeciętne zatrudnienie w 2020 roku wynosiło: 581,76 osób ( w tym 433,50 kobiety ) oraz 491,80 etatów, w tym kobiety 367,32 etatu.
- łączna kwota wynagrodzeń brutto wypłacona przez Związek wyniosła 22 784 tys. zł w tym na wynagrodzenia z umów o pracę – 18 227 tys. zł
- wysokość rocznego lub przeciętnego wynagrodzenia wypłacone członkom Zarządu i innych organów Stowarzyszenia oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą – 0 zł;
- kwoty wydatkowane na umowy- zlecenia – 4 557 tys. zł ;
- udzielone środki jednostkom PZN z tworzonego przez Zarząd Główny Funduszu Interwencyjnego (środki do zwrotu do ZG) – 33 tys. zł; (razem 791 tys zł)
- środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym i subkontach i funduszach według stanu na 31.12. 2020 r. – 3 898 tys. zł;
- wartość nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego – 0 tys zł ;
- nabyte nieruchomości lub przeznaczono na nabycie kwotę – 0zł;
- nabyte środki trwałe: W 17-tu jednostkach Związku bez osobowości prawnej nabyto środków trwałych za kwotę łącznie – 2 017 tys. zł ( w tym: maszyny i urządzenia i inne);
- wartość należności: 1 446 tys. zł i zobowiązań: 4 898 tys. zł ( w tym kredyty krótkoterminowe w rachunku bieżącym i długoterminowe – 157 tys. zł )
- remonty i zakupy:
- Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego
W Instytucie TYflologicznym w roku sprawozdawczym przeprowadzono remonty pomieszczeń, drobne naprawy, oraz konserwacje na łączną kwotę 37138,83 zł – środki własne.
Zakupiono: komputery/laptopy, drukarki, klimatyzator, wyposażenie bufetu i inne na łączną kwotę 37 284,18 zł – środki własne oraz PFRON/ZFRON.Inwestycje i remonty przeprowadzone w roku sprawozdawczym dla PZN to. ORIS Bydgoszcz –bieżące remonty, modernizacja instalacji hydrantowej, projekt i uzgodnienie instalacji tryskaczowej o łącznej wartości 165 375,00 zł.
Dla Polskiego Związku Niewidomych zmodernizowano: trzy budynki, zakupiono komputer, klimatyzator, projektor, środki trwałe w budowie – ORIS Bydgoszcz o łącznej wartości 2 412 891,69 zł. Były to środki własne i z projektu UPS.
- PZN Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego, „HOMER”, Zakład Pracy Chronionej w Bydgoszczy
- Ośrodki Leczniczo-Rehabilitacyjne PZN w: Ciechocinku, Muszynie, Ustroniu Morskim
- „EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku.
Ze środków własnych wykonano remont kawiarni, instalacji elektrycznej w kawiarni, gabinetów i tarasu -budynek nr II, oraz malowanie recepcji. Koszt robót to prawie 70 tys. zł. Zakupiono komputer o wartości 2,95 tys. zł i wannę Orionmed o wartości 26 tys. zł.
- Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. Jana Silhana w Muszynie – „NESTOR”
Ze środków własnych i innych w Ośrodku wykonano prace remontowo-budowlane pokoi, sauny, i bieżące remonty budynku na łączną kwotę 40 743,69 zł.
W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupów. Środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego. - Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny „KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
W Ośrodku przeprowadzono remonty i dokonano inwestycji mających na celu podniesienie standardu świadczonych usług: wymieniono wykładziny, wymieniono instalację c.o. wyremontowano drogę dojazdową ppoż.. Łączny koszt remontów to ok. 72,5 tys. zł.
Ze środków własnych zakupiono: fotel masujący, kasę fiskalną, drukarkę fiskalną o łącznej wartości 7430,89 zł Zakupiono również rotor do ćwiczeń stawu barkowego o wartości 460,19 zł.
- „EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku.
- NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny w Olsztynie – „LABIRYNT”
Ośrodek zakupił klimatyzator o wartości 4900,00 zł i piec konwekcyjno-parowy o wartości 22568,04zł. i system telewizji przemysłowej o wartości 5000,00 zł.
Przeprowadzono remonty trzech mieszkań o łącznej wartości 31957,00 zł.W marcu 2020r. uruchomiono kuchnię , dzięki której podopieczni placówki mają zapewnione przygotowane na bieżąco posiłki. Obiady sprzedawane są również osobom z zewnątrz, głównie pracownikom.
- NZOZ Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza w Warszawie
Wyremontowano korytarz, wymieniono drzwi do gabinetów, zakupiono oprogramowanie i sprzęt do e-dokumentacji o łącznej wartości 21 450,00 zł. (środki własne)
Zakupiono tomograf optyczny OCT (udźwiękowiony) i perymetr komputerowy (udźwiękowiony) o łącznej wartości 131 598,00 zł. (środki własne oraz sprzedaż i rozliczenie starej aparatury)
- Domy Pomocy Społecznej
- w Chorzowie
Z dotacji celowych, środków własnych i darowizn zakupiono wiele sprzętu rehabilitacyjnego (łóżka, podnośnik), o wartości 9760,00 zł. sprzętu gospodarstwa domowego (zmywarka, suszarka bębnowa, szafa chłodnicza, pralnico-wirówka, stół do prasowanie, inne), biurowego (komputery, drukarki, niszczarki, programy antywirusowe, inne), i wyposażenia pokoi o łącznej wartości 141 963,92 zł.Przeprowadzono remont sali gimnastycznej i bieżące remonty i konserwacje, zakończono remont korytarza (administracja). Dokonano naprawy pompy CO, przepompowni i dźwigu osobowego. Koszt wszystkich prac to 226 372,59 zł.
- w Kielcach
W roku sprawozdawczym z dotacji Wojewody i środków własnych zakupiono łóżka rehabilitacyjne o łącznej wartości 5 tys. zł.
Z dotacji budżetowej i środków własnych dokonano również bieżących remontów: naprawy i bieżącej konserwacji windy osobowej (13 047 zł.), naprawy dachu (9 919 zł. ), naprawy sprzętu AGD, przeglądu instalacji gazowej (1629 zł.), oraz bieżących napraw związanych z eksploatacją samochodu służbowego (1499 zł.).
- w Olsztynie
Ze środków własnych dokonano wymiany stolarki okiennej i instalacji elektrycznej i hydraulicznej, poszerzenia otworu drzwiowego m..336.na łączny koszt 12 800 zł.
Z dotacji Unii Europejskiej i środków własnych zakupiono 7 łóżek rehabilitacyjnych, 10 szafek przyłóżkowych, o łącznej wartości 26 075,91 zł. 4 komputery z oprogramowaniem, 2 drukarki, 3 dozowniki automatyczne, 1 ozonator, 5 sterylizatorów-oczyszczaczy, wymieniono rejestrator o łącznej wartości 42 336,66 zł.
- w Chorzowie
- Warsztaty Terapii Zajęciowej
- w Słupsku
Ze środków PFRON zakupiono 1 bieżnię mechaniczną do rehabilitacji na kwotę 7898,00 zł. oraz 1 bieżnię mechaniczną i1 wioślarz magnetyczny na kwotę 8987,00 zł.
Prowadzono dalsze działania w celu pozyskania nowego lokalu dla WTZ. - w Toruniu
W roku sprawozdawczym nie przeprowadzono remontów i nie zakupiono środków trwałych i środków rehabilitacyjnych.Prowadzono rozmowy z Prezydentem Miasta na temat pozyskania nowej siedziby dla Warsztatu.
- we Włocławku
W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupu środków trwałych oraz nie wykonywano prac remontowych.
- w Słupsku
- Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie
Zakupiono zestaw komputerowy, zamrażarki: szokową i skrzyniową komorę do podpiekania i wędzenia oraz meble biurowe o łącznej wartości 39 478,73 zł.
W okresie sprawozdawczym dokonano następujących remontów: wykonano sufit podwieszany dla potrzeb wymiany oświetlenia i wymiany oświetlenia na stołówce, wykonano osobne pomieszczenia przez podział dotychczasowego i malowanie pomieszczeń o łącznej wartości 45 935,24 zł.
- Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie
- “ARIADNA”
Z dotacji Wojewody dokonano zakupów wielu sprzętów biurowych (np. zestaw komputerowy, niszczarki), sprzętu stolarsko-rzemieślniczego (np. szlifierka, wiertarka, młotowiertarka, strug, piła ukosowa, stół z blatem, frezarka, wkrętarka i inne), oraz sprzętu domowego (czajnik, tasak, lampa wisząca) na łączną kwotę 19025,80 zł.
Przeprowadzono remont w pracowni stolarsko-rzemieślniczej, pracowni kulinarnej, łazienki przy pracowni plastycznej. Koszt remontów to 12657,30 zł.
- “DEDAL”
Zakupiono sprzęt biurowy, kuchenny i łazienkowy o łącznej wartości 11224,66zł
Wykonano remont dwóch łazienek przystosowując je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami o łącznej wartości 32 553,52 zł.
- “TEZEUSZ”
W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupu środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.
Z dotacji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego przeprowadzono remonty: pracowni plastycznej oraz łazienek w dwóch pokojach i malowanie ścian i mebli w pracowni biblioterapii.
Łączny koszt remontów to 52 990,02 zł.
- “ARIADNA”
Związek wiele zadań realizował w ramach dotacji udzielonej przez podmioty państwowe centralne i samorządowe. W ramach wielu programów oraz innych środków jednostki Związku realizowały poniższe zadania statutowe:
Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia “HOMER” – zpch w Bydgoszczy
przede wszystkim organizował szkolenia z zakresu rehabilitacji podstawowej dla niewidomych, zwłaszcza nowo ociemniałych. W ramach zajęć organizowanych przez Ośrodek wzięło udział 196 uczestników. Realizowane zajęcia to: rehabilitacja podstawowa o charakterze ogólnym, orientacja przestrzenna, nowe technologie oraz czynności życia codziennego.W ramach działalności gospodarczej prowadził sprzedaż usług hotelowych, konferencyjnych i wynajem pomieszczeń.
Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “EDEN” w Ciechocinku
organizował 21-dniowe turnusy sanatoryjne, 14-dniowe turnusy rehabilitacyjno-lecznicze oraz 28-dniową rehabilitację uzdrowiskową. Z usług Ośrodka skorzystało 812 osób, w tym 14 niewidomych. Ośrodek był finansowany głównie przez NFZ. Sprzedawał także usługi w systemie komercyjnym.Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “NESTOR” w Muszynie
prowadził turnusy rehabilitacyjne, turnusy szkoleniowe, pobyty lecznicze i zimowiska. Z usług Ośrodka skorzystało 1468 osób, w tym 184 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
prowadził 14-dniowe turnusy rehabilitacyjne oraz profilaktyczno-rehabilitacyjne, kilku dniowe turnusy szkoleniowe i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 1789 osób, w tym 252 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynkuNZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny „LABIRYNT” w Olsztynie prowadził kilka form działalności:
- leczenie, diagnostyka, rehabilitacja – w ramach NFZ 60412 świadczeń, odpłatnie 131 świadczeń,
- mieszkania chronione – 41 (stare czynszowe) i 15 prowadzonych na postawie umowy z Urzędem Miasta dla 89 osób, w tym 57 niewidomych,
- usługi hotelowe, organizacja turnusów i szkoleń
- prowadził komercyjną opiekę dla osób chorych i starszych
Instytut Tyflologiczny – zpch w Warszawie zajmował się:
- obsługą centralnych władz statutowych
- administrowaniem nieruchomościami Związku
- prowadzeniem działalności gospodarczej z zakresu wynajmu powierzchni biurowych
- nadzorowaniem działalności jednostek bez osobowości prawnej,
- działalnością rehabilitacyjną współfinansowaną z PFRON, ze środków unijnych i innych w ramach której realizował między innymi n. wymienione projekty i inne działania:
- „Przez wiedzę do integracji”
- „Doszkalanie Tyflospecjalistów”
- „Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania”
- „Widzimy nie tylko oczami – stworzenie modelu koordynowanego wsparcia dla osób tracących wzrok w ich środowisku lokalnym”
- Utworzenie Czytelni map i planów dla osób niewidomych i słabowidzących.
- Projekt Hist.ly oraz Cykl ilustrowanych felietonów
- „Aktywny Absolwent”
- Korpus Solidarności
- „Doświadczamy świata przez naturę”
- Radar – Doradztwo Zawodowe oraz Zatrudnienie Osób Niewidomych i Słabowidzących
- Projekt ADVISE – Aiding Visually Impaired Seeking Employment, czyli wspieranie osób z dysfunkcją wzroku poszukujących pracy.
- Projekt PROACTIV w partnerstwie z Platformą Bezpieczeństwa i kilkoma innymi krajami
- Turnus usprawniająco-rekreacyjny,
- Laboratorium Ciemności – warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych
- Tyflogaleria – koncerty, spotkania autorskie, filmy z audiodeskrypcją, wystawy,
- Opiniowanie, monitorowanie i inicjowanie regulacji prawnych,
- Dokonywanie ocen i ekspertyz w zakresie dostępności architektonicznej, transportowej, technologicznej, komunikacyjnej, certyfikowanie leków,
- Udzielanie porad rehabilitacyjnych, informatycznych, prawnych.
NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie w roku sprawozdawczym rejestrowała 13726 pacjentów w tym 554 niewidomych. Prowadziła poradnie: okulistyczną dla dorosłych i dzieci, poradnię leczenia zeza, psychologiczną, rehabilitacyjną (lekarz), stomatologiczną oraz fizjoterapię, ośrodek rehabilitacji wzroku i zaopatrzenie w środki pomocnicze ( np. laski, lupy, monookulary, okulary lornetkowe, lupowe i z filtrem).
W ramach umów z NFZ udzieliła 62 739 świadczeń, odpłatnie w ramach działalności gospodarczej udzieliła 2828 świadczenia.
- Dom Pomocy Społecznie w Chorzowie dla 160 pensjonariuszy
- Dom Pomocy Społecznej w Kielcach dla 45 pensjonariuszy
- Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie dla 100 pensjonariuszy.
Trzy Domy poza działalnością opiekuńczą, medyczną, socjalno-bytową prowadziły różnorodne zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe w celu rozwijania aktywności swoich podopiecznych. Były to zajęcia manualne, kulturalno-integracyjne, spotkania okolicznościowe wyjścia grupowe do miejsc kultury.
Warsztaty Terapii Zajęciowej w Słupsku dla 50, w Toruniu dla 24, we Włocławku dla 40 uczestników. Wśród uczestników przeważały osoby niewidome z dodatkowymi schorzeniami.
Dla uczestników prowadzono różnorodne zajęcia na bazie pracowni: dziewiarskiej, poligraficznej, ceramicznej, szczotkarskiej, krawieckiej, muzycznej, teatralnej, papieroplastyki, praktyki życiowej. Uczestnicy Warsztatów korzystali z różnych form rehabilitacji indywidualnej.Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie. Dominującym kierunkiem działalności gospodarczej była produkcja gastronomiczna i garmażeryjna. Uzupełniająco prowadzona była produkcja krawiecko-szwalnicza, wyrobów artystycznych. ZAZ wykonywał usługi pralnicze i maglowanie. Prowadził uprawę warzyw, uprawę ozdobnych krzewów iglastych i krzewów owocowych, rozsad kwiatów. W ZAZ zatrudnionych było 41 osób, w tym 20 niewidomych.
Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie „ARIADNA” „DEDAL” „TEZEUSZ” prowadziły treningi funkcjonowania w życiu codziennym, terapię ruchową oraz niosły pomoc i niezbędną opiekę łącznie 180 osobom z określonymi zaburzeniami.
- Ariadna – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,42 osób,
- Dedal – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 58 osób,
- Tezeusz – średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,8 osób.
- Informacje o rozliczeniach Stowarzyszenia z tytułu zobowiązań podatkowych oraz informacja o składanych deklaracjach podatkowych:
- CIT –8 zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych ( jedna zbiorcza deklaracja 17 jednostek PZN składana przez IT )
- VAT-7 dot. podatku od towarów i usług
- PIT-4 dot. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
- PIT – 11/8B, PIT –40 zeznanie o osiągniętym dochodzie osób fizycznych
- INF- D informacja o wynagrodzeniach zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych i ich stopniach niepełnosprawności.
- DEK II- deklaracja miesięcznych wpłat na PFRON
- INF-1 informacja miesięczna o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz niepełnosprawnych
- DRA – do ZUS – miesięczna zbiorcza deklaracja rozliczeniowa plus raporty imienne o składkach na ubezpieczenia społeczne.
- MPIPS – Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego ( składana przez IT z 17 jednostek Związku bez osobowości prawnej)
- GUS – sprawozdanie z lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, zakładami stacjonarnymi pomocy społecznej, z dz. stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych, SOF-5 – Sprawozdanie o kooperacji, zarządzaniu i komunikacji wybranych organizacji non-profit za 2017r.
Deklaracja podatku od nieruchomości i wieczystego użytkowania gruntów składane do Urzędów Gmin na terenie posiadanych nieruchomości, przez IT PZN w Warszawie. Instytut Tyflologiczny jako zpch oraz ZAZ był uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z tyt. opłat od podatku i opłat lokalnych art.7 ust.2 pkt.4 Ustawy o podatkach.
Uzyskane dochody wydatkowane są w całości i wyłącznie na cele statutowe. Dochody wolne od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody OPP wolne na podstawie art.17 ust.1 pkt.6c Ustawy o podatku.
- W WYMIENIONYCH JEDNOSTKACH ZWIĄZKU W 2020 ROKU PRZEPROWADZONO ŁĄCZNIE 32 KONTROLe. BYŁY TO NASTĘPUJĄCE KONTROLE:
- 5 (pięć) kontroli przez Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną
- 5 (pięć) kontroli przez Urzędy Wojewódzkie
- 9 (dziewięć) kontroli dot. bezpieczeństwa i higieny pracy (zakład kominiarski, zakład instalatorstwa elektrycznego, miejskie wodociągi i kanalizacja, straż, kontrola ppoż, stanu technicznego obiektów, nadzoru budowlanego, itp.)
- 5 (pięć) kontroli przez Urząd Pracy
- 4 (cztery) kontrole Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
- 1 (jedna) kontrola przez Sąd Okręgowy
- 1 (jednak) kontrola Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
- 1 (jedna) kontrola PFRON dot. projektu „Rehabilitacja Twoją szansą na samodzielność”
- 1 (jedna) kontrola biegłego rewidenta dot. badania bilansu za 2019 r.
- Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego