Program BAR
Program „Poza zasięgiem ręki. Rozwijanie widzenia do dali”
Wydaliśmy kolejny program rehabilitacyjny “Poza zasięgiem ręki. Rozwijanie widzenia do dali (Beyond Arm’s Reach), czyli w skrócie BAR”. Program BAR służy do rozwijania sprawności wzrokowych poprzez lepsze rozumienie i wykorzystywanie informacji wzrokowych docierających z dalszej odległości. Program jest przeznaczony przede wszystkim dla tyflopedagogów i innych pedagogów specjalnych, instruktorów usprawniania widzenia i orientacji przestrzennej pracujących głównie z dziećmi i młodzieżą , ale także z dorosłymi osobami słabowidzącymi. Cena Programu BAR to 51,24 zł.
Jeżeli są Państwo zainteresowani, prosimy składać zamówienia pod adres gwuls@pzn.org.pl
Prosimy podać:
- dane do wysyłki;
- dane do wystawienia faktury/noty księgowej jeśli są inne niż dane do wysyłki.
Informacja o Programie:
Program BAR składa się z czterech rozdziałów z lekcjami (każda lekcja poprzedzona jest częścią diagnostyczną), ze słowniczka, spisu materiałów źródłowych ułożonych tematycznie oraz załączników.
Rozdziały zawierające ćwiczenia obejmują:
- Rozdział 1. Podstawowe wzrokowe sprawności motoryczne.
Treści zawarte w tym rozdziale mają pomóc dziecku w zrozumieniu swojej słabowzroczności, a także w rozwijaniu podstawowych wzrokowych sprawności motorycznych. - Rozdział 2. Elementarne wzrokowe sprawności percepcyjne: Identyfikowanie cech, kształtów i obiektów.
Rozdział koncentruje się na budowaniu pamięci wzrokowej oraz rozpoznawaniu i identyfikowaniu obiektów w otoczeniu, poznawania ich cech podstawowych (np. linii prostych, krzywych, kątów) i kształtów (np. koło kwadrat, prostokąt). - Rozdział 3. Przemieszczanie się w otoczeniu: wskazówki służące do określenia położenia, odległości i głębi;
Rozdział ten obejmuje ćwiczenia z zakresu pojęć związanych z położeniem, ruchu, odległości i głębi. - Rozdział 4. Rozszerzanie wiedzy opartej na doświadczeniu poprzez wzrokową eksplorację otoczenia.
Rozdział jest rozszerzaniem praktycznej wiedzy osoby słabowidzącej o otoczeniu. Poszczególne lekcje rozwijają i doskonalą umiejętności lokalizowania i identyfikowania obiektów, wzrokowych punktów orientacyjnych i znaków, poszerzają czerpaną z doświadczenia znajomość pojęć.
Program zawiera także:
- Słowniczek – dla uściślenia lub lepszego rozumienia terminów;
- Załącznik A: wskazówki dla nauczycieli orientacji przestrzennej – opracowane po to, by pomóc specjalistom w nauczaniu wzrokowych wskazówek orientacyjnych i sposobów przechodzenia przez skrzyżowanie na zajęciach z orientacji przestrzennej i przemieszczania się;
- Załącznik B: Pojęcia związane z otoczeniem i miejscami do ćwiczeń;
- Załącznik C: Najczęściej zadawane pytania – różnorodne pytania i odpowiedzi, które mogą być pomocne dla rodziców i specjalistów;
- Załącznik D: Czynności wzrokowe w prawidłowym procesie rozwoju, autorstwa N. Barragi i M. Collins pomoc w planowaniu lekcji odpowiednich do wzrokowego i poznawczego poziomu rozwoju dziecka;
- Załącznik E: Bibliografia tematyczna.