Treść artykułu

pace dotykają napisu w brajlu na tablicy wykonanej z metalu.

4 stycznia − Światowy Dzień Braille’a

Dziś Światowy Dzień Braille’a, ustanowiony z inicjatywy ONZ. Obchodzimy go w rocznicę urodzin twórcy tego pisma − Louisa Braille’a. Opracowany przez niego alfabet pomaga osobom z dysfunkcją narządu wzroku czytać, uczyć się i poruszać się we współczesnym świecie.

Podstawą tego alfabetu jest sześciopunkt ułożony w kształt prostokąta. Dzięki różnej konfiguracji liczby punktów w sześciopunkcie uzyskuje się 63 znaki. To pismo uniwersalne, posługują się nim osoby niewidome na całym świecie. Można się go nauczyć w każdym wieku.

Dzięki nauce tego alfabetu osoby niewidome mogą rozwijać się, zdobywać wiedzę i nowe kwalifikacje. Poznawać nauki ścisłe, języki obce czy notacje muzyczne. To też świetna metoda nauki gramatyki i słownictwa. Poznanie pisma Braille’a daje osobom z niepełnosprawnością wzroku − niezależność i samodzielność.

Europejska Unia Niewidomych przygotowała film wideo promujący użycie pisma Braille’a oraz prezentujący do jakich celów osoby niewidome wykorzystują zapisy w tym alfabecie. Materiał można zobaczyć na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=2qfjFn0UB0E&t=4s&ab_channel=EuropeanBlindUnion.

Braille jest coraz częściej używany w przestrzeni publicznej, np. na przyciskach wind, poręczach i planach tyflograficznych różnych obiektów. Takie oznakowania są również umieszczone na opakowaniach leków. Niestety nie znajdują się na produktach w sklepach, dlatego osoby niewidome nie mogą samodzielnie robić zakupów. Może z czasem i to się zmieni.

Braille wykorzystywany jest przez osoby z niepełnosprawnością wzroku w trakcie pracy z komputerem czy korzystania z internetu. Monitory, notatniki i linijki brajlowskie (specjalne urządzenia z klawiaturą brajlowską) służą właśnie do tych celów. Wiele osób niewidomych właśnie dzięki tym urządzeniom może poruszać się w świecie cyfrowym.

​− Pismo Braille’a jest dla mnie bardzo ważne. Nie wyobrażam sobie funkcjonowania bez znajomości tego alfabetu. Pracując na komputerze, posługuję się linijką lub notatnikiem brajlowskim. W ten sposób lepiej koncentruję się podczas czytania artykułów w języku obcym czy też w trakcie nauki. To dla mnie łatwiejsze od czytania poprzez syntezę mowy. Piszę też brajlem na telefonie – mówi Marta, pracownik Instytutu Tyflologicznego PZN.

W Polskim Związki Niewidomych można nauczyć się pisma Braille’a w trakcie turnusów rehabilitacyjnych w Ośrodku „Homer”: https://oris.org.pl/. A osoby, które już znają ten alfabet, mogą zaprenumerować czasopisma PZN: „Promyczek”, „Pod lupą” i „Pochodnię”. Więcej informacji o czasopismach oraz o tym, jak zapisać się na listę czytelników, znajduje się na stronie: https://pzn.org.pl/pokonamy-bariery/.

 

JR/Centrum Komunikacji PZN