Treść artykułu

Korytarz w szpitalu, a w nim pacjenci i lekarze.

Wymagaj jakości od szpitala

Rzecznik Praw Pacjenta wspólnie z Uniwersyteckim Centrum Klinicznym rozpoczął kampanię dotyczącą jakości w ochronie zdrowia. Na 900 szpitali tylko 200 ma certyfikat akredytacyjny. Organizatorzy akcji chcieliby zachęcić pacjentów, aby wywierali presję na placówki ochrony zdrowia.

Uniwersyteckie Centrum Kliniczne jako pierwsze w Polsce otrzymało w grudniu 2023 r. naklejkę potwierdzającą najwyższe standardy. Jest ona elementem akcji informacyjno-edukacyjnej „Wymagaj jakości”, która została zainicjowana przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta oraz UCK.
− Wspólnie z UCK inaugurujemy kampanię dotyczącą jakości w ochronie zdrowia i stawiania na nią. Chcemy zachęcić pacjentów, żeby wybierali placówki z najwyższą jakością i przez to pokazywali, że nie tolerują tych szpitali, które jakości nie traktują poważnie – powiedział Rzecznik Praw Pacjenta.

− Każdego roku do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa 100 tysięcy różnego rodzaju skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość, gdyby dochowały najwyższej staranności. W placówkach, które mają akredytację, tych skarg jest dużo mniej − dodał Bartłomiej Chmielowiec.

W ramach akcji powstał spot edukujący pacjentów. Można się z nim zapoznać na stronie: https://youtu.be/3SJFf4MWfl8

Od 1 stycznia br. weszła w życie większość przepisów o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Ich celem jest wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które w kompleksowy sposób będą realizowały priorytety polityki zdrowotnej w tym obszarze.

Źródło: RPP