Treść artykułu

Kobieta trzyma telefon komórkowy w dłoni

Oszuści dzwonią z numerów podszywających się pod banki

Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania. Podczas fałszywego połączenia na twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji. Należy być czujnym w tej sytuacji, aby nie dać się oszukać.

Przestępca będzie wpływał na twoje emocje w celu wprowadzenia ciebie w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia lub zaciekawienia. Celem jest pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie ciebie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do twojego komputera lub telefonu).

Oto kilka ważnych wskazówek, które należy stosować, aby chronić swoje zasoby:

  1. Nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty). Prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta.
  2. Nigdy nie ujawniaj przychodzących na twój telefon kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia przelewów lub innych płatności, w tym transakcji kartowych w Internecie.
  3. Zawsze czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują przestępcy.
  4. Za każdym razem czytaj treść otrzymywanych powiadomień, szczególnie podczas trwającej rozmowy z rzekomym konsultantem. Z ich treści może wynikać, iż dodajesz nowe zaufane urządzenie do swojego profilu (konta w bankowości elektronicznej), przy pomocy którego oszuści ukradną tobie pieniądze lub zaciągną pożyczkę/ kredyt.

Jeśli rozmowa wzbudza twój niepokój lub wątpliwości:

  1. Rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund. Następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
  2. Zachowaj zdrowy rozsądek i zimną krew. Nawet, jeżeli zostałeś poinformowany o potencjalnym zagrożeniu np. utrata środków, spokojnie przemyśl, czy środki naprawdę mogą być w niebezpieczeństwie? Może jednak rozmawiasz z oszustem? Przerwij połączenie i skontaktuj się z bankiem zgodnie z powyższą zasadą.
  3. Pamiętaj, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiasz z prawdziwym przedstawicielem banku.
  4. Zawsze możesz zgłosić swoje podejrzenia do banku. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa zawiadom policję.

 

Źródło: Komunikat Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich