Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2021 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)

Sprawozdanie z działalności Polskiego Związku Niewidomych za 2021 rok (sporządzone zgodnie z art.23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)

Polski Związek Niewidomych 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9 Stowarzyszenie wpisane do KRS 06.09.2001 pod numerem 00000420049 Regon nr 007025575.
Od 19 marca 2004 jest organizacją pożytku publicznego.

W dniach 27-28.09.2021 odbył się ( opóźniony przez pandemię) XVIII Krajowy Zjazd Delegatów PZN.

Reprezentantem podmiotu jest Prezydium Zarządu Głównego:
od 13.04.2016 do 27.09.2021 w składzie:
Prezes Zarządu Głównego – Anna Bogusława Woźniak- Szymańska
Wiceprezes ZG – Kornel Antoni Chmiel
Wiceprezes ZG – Tomasz Władysław Krzyżański
Wiceprezes ZG – Włodzimierz Ożga
Sekretarz Generalny ZG – Elżbieta Maria Oleksiak
Skarbnik ZG – Dorota Jadwiga Moryc

od 28 września 2021 w składzie:
Prezes Zarządu Głównego – Andrzej Brzeziński
Wiceprezes ZG – Elżbieta Brambor
Wiceprezes ZG- Wojciech Czajkowski
Wiceprezes ZG – Ilona Juszczyk
Wiceprezes ZG- Piotr Kopyciński
Sekretarz generalny ZG – Izabela Hawryłow

  1. Cele statutowe Stowarzyszenia:

Zrzeszanie niewidomych i słabowidzących zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności ze względu na stan wzroku oraz podopiecznych członków odpowiadających kryteriom niepełnosprawności z tyt. wzroku jak wyżej, w celu ich społecznej integracji, rehabilitacji, ochrony zdrowia, wyrównywania szans w dostępie do informacji, edukacji, zatrudnienia i szeroko pojętej aktywności społecznej i zawodowej, a także w celu ochrony ich praw obywatelskich oraz wspieranie rodzin osób niewidomych i słabowidzących.

Związek reprezentuje swoich członków wobec organów naczelnych Państwa, administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych instytucji.

  1. Działalność w zakresie realizacji celów statutowych wykonywana była między innymi przez 17 jednostek nie posiadających osobowości prawnej tj:
    1. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego – ZPCH – 85-090 Bydgoszcz ul. Powstańców Wlkp. 33
    2. Polski Związek Niewidomych “EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. M. Kaczmarka – 87-720 Ciechocinek ul. Słońska 15
    3. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. J. Silhana – 33-370 Muszyna ul. Lipowa 4
    4. Polski Związek Niewidomych Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “Klimczok” – 78-111 Ustronie Morskie ul. Okrzei 1
    5. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny PZN – ZPCh 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    6. Polski Związek Niewidomych Instytut Tyflologiczny – ZPCH – 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9
    7. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza PZN – 00-181 Warszawa ul. Karmelicka 26
    8. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej im. Kazimierza Jaworka – 41-503 Chorzów ul. Siemianowicka 101
    9. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej 25-015 Kielce ul. Złota 7
    10. Polski Związek Niewidomych Dom Pomocy Społecznej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    11. Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 76-200 Słupsk ul. Marii Skłodowskiej Curie 3
    12. Polski Związek Niewidomych Warsztaty Terapii Zajęciowej – 87-100 Toruń ul. Mickiewicza 61
    13. Polski Związek Niewidomych Warsztat Terapii Zajęciowej – 87-800 Włocławek ul. Łazienna 6
    14. Polski Związek Niewidomych Zakład Aktywności Zawodowej – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    15. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “ARIADNA” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    16. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “DEDAL” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57
    17. Polski Związek Niewidomych Środowiskowy Dom Samopomocy “TEZEUSZ” – 10-685 Olsztyn ul. Paukszty 57

Ponadto w KRS zarejestrowana jest jednostka pn. Ośrodek Informacji i Promocji Postępu Naukowo-Technicznego 00-216 Warszawa ul. Konwiktorska 9, której działalność zawieszona jest od 2003 r.

Związek zarejestrowany w KRS prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego:

  • nieodpłatna działalność pożytku publicznego
    1. PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
    2. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
    3. PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    4. PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
    5. PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
    6. PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
    7. PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
    8. PKD 86.10.Z Działalność szpitali
    9. PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    10. PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
    11. PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
    12. PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    13. PKD 91.01.A Działalność bibliotek
    14. PKD 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych.
    15. PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • odpłatna działalność pożytku publicznego
    1. PKD 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
    2. PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
    3. PKD 85.32.C Szkoły specjalne przysposabiające do pracy.
    4. PKD 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych.
    5. PKD 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej.
    6. PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
    7. PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    8. PKD 87.30 Z Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.
    9. PKD 88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
    10. PKD 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
    11. PKD 91.01.A Działalność bibliotek
    12. PKD 94.99.Z.Dzialalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana

Postanowieniem z dnia 28.02.2002 Polski Związek Niewidomych wpisany został do Rejestru Przedsiębiorców. Ostatni wpis dokonujący zmian wprowadzono 09.07. 2021 r
PZN prowadzi działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.

Zgodnie z wpisem do KRS na dzień 31.12.2021 przedmiotem działalności było:

  • PKD 68.20.Z – wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi – jako dz. podstawową
  • PKD 56 – dz. usługowa związana z wyżywieniem
  • PKD 82 – działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej
  • PKD 79 – działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane
  • PKD 96 – pozostała indywidualna działalność usługowa
  • PKD 55 – zakwaterowanie
  • PKD 85.60.Z – działalność wspomagająca edukację
  • PKD 86.2 – praktyka lekarska
  • PKD 47,19,Z – pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach
  • PKD 43,3 – wykonywanie robót budowlano-wykończeniowych

Ponadto zgodnie z uchwałą Prezydium ZG –XVII-21/2021 z 08.04.2021 Polski Związek Niewidomych ( w tym jednostki Związku nie posiadające osobowości prawnej) prowadzi ponad wymienionymi w KRS dz. gospodarczą w niżej wymienionych PKD:

  • PKD 01 – uprawy rolne…… włączając działalność usługową
  • PKD 14 – produkcja odzieży
  • PKD 49.3 – pozostały transport lądowy pasażerski
  • PKD 62 – działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana
  • PKD 63 – działalność usługowa w zakresie informacji.
  • PKD 68 – działalność związana z obsługą rynku nieruchomości
  • PKD 73 – reklama, badanie rynku i opinii publicznej
  • PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
  • PKD 81 – dz. usługowa zawiązana z utrzymaniem porządku w budynku i zagospodarowaniem terenów zielonych
  • PKD 86.90.A – działalność fizjoterapeutyczna,
  • PKD 87.90.Z – pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem
  • PKD 90 – działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką.
  1. Praca Zarządu Głównego

Zarząd Główny przygotował XVIII Krajowy Zjazd Delegatów, który odbył się w dniach 27-28.09.2021. Był to Zjazd odłożony z powodu pandemii od kwietnia 2020. XVII kadencja władz została wydłużona. Zgodnie z wolą delegatów XVIII kadencja ma się zakończyć planowo do 30.05.2024 a więc będzie skrócona. Podczas XVIII Zjazdu uchwalono nowy statut, który w całości ma wejść w życie dopiero od nowych kadencji władz okręgów i Zarządu Głównego. Uchwalony nowy statut wprowadza możliwość uzyskiwania przez koła PZN osobowości prawnej.

Praca Zarządu podzielona jest na prace władz XVII i XVIII kadencji.

Zarząd Główny XVII kadencji w 2021 roku odbył 5 posiedzeń w trybie połączenia elektronicznego (z powodu pandemii) przez platformę zoom.

Zarząd Główny XVII kadencji podjął w roku sprawozdawczym 15 uchwał i 12 postanowień

Podjęte decyzje dotyczyły następujących tematów:

  • Przyjęcie sprawozdania z działalności merytorycznej i finansowej Związku w 2020 r.
  • Organizacji i kolejnych terminów Zjazdu, rozliczenia kosztów Zjazdu.
  • Przyjęcie materiałów wnoszonych na XVIII KZDEL.
  • Komplet spraw związanych ze Spółką Związku Zakład-Produkcyjno-Handlowy w Kielcach tj: sprzedaż S-ki, sprzedaż nieruchomości PZN w Kielcach, rozliczenia S-ki z PZN za podatki od nieruchomości.
  • Podział środków pochodzących ze sprzedaży S-ki i nieruchomości PZN w Kielcach.
  • Finansowe wsparcie Ośrodka Rehabilitacji i Szkolenia “HOMER” w Bydgoszczy w związku z trudną sytuacją finansową i organizacyjną jednostki.
  • Nadania Ośrodkowi M-R w Olsztynie imienia Tadeusza Milewskiego i Danuty Janiny Soczewki.
  • Oddalenia wniosku o nadanie imienia Ośrodkowi w Rudołowicach.
  • Wyrażeniu zgody na inwestycje na terenie Ośrodka w Rudołowicach.
  • Oddalenie wniosku Koła o uchylenie uchwały Wielkopolskiego Okręgu PZN.
  • Nadania godności członka honorowego PZN 3 osobom.

Zarząd Główny XVIII kadencji odbył jedno posiedzenie stacjonarne w dniu 29.09.2021.

Podjął 5 uchwał i jedno postanowienie.

3 uchwały związane były z wyborem sekretarza generalnego (przyjęcie regulaminu wyboru, wybór komisji skrutacyjnej, wynik wyboru sekretarza generalnego).
Jedna uchwała dotyczyła zatrudnienia prezesa ZG a kolejna utrzymania na 2022 dotychczasowej wysokości składki członkowskiej. Postanowienie dotyczyło . przygotowania dla członków Zarządu wytycznych na temat ich odpowiedzialności.

  1. Uzyskane w roku sprawozdawczym przychody – 51 317,57 tys. zł:
    Przychody z działalności statutowej – pożytku publicznego razem: 32 146,60 tys. zł

W tym:

  1. działalność nieodpłatna 13 782,23 tys. zł, w tym dotacje: 13 335,55 tys. zł,
  2. działalność odpłatna 17 555,75 tys. zł,
  3. inne 808,61 tys zł

Przychody z działalności gospodarczej: 13 102,46 tys. zł,
Pozostałe przychody (w tym: dopłaty do turnusów rehab., NFZ, darowizny, umorzenie środków trwałych zakupionych z dotacji/ZFRON, wpłaty 1% składek na PZN itp.): 6 057,35 tys. zł; w tym:

  • wpłaty 1% podatku na OPP: 62,0 tys. zł (1% OPP: BO 42,0 tys.zł , wpływy: 62 tys. zł , przekazane do jednostek PZN na cele statutowe 9 tys. zł, pozostaje 95,0 tys. zł);
  • Przychody finansowe: 11,16 tys. zł.

Informacja o poniesionych kosztach — 49 289,57 tys. zł w tym;

  • cele statutowe / projektowe/- odpłatne i nieodpłatne działalności pożytku publicznego: 30 815,60 tys. zł
  • administrację (media, wynagrodzenia, koszty obsługi działalności statutowej i inne) 5 888,37 tys. zł,
  • działalność gospodarczą – 10 771,32 tys. zł,
  • pozostałe koszty (operacyjne, finansowe) – 1 814,28 tys. zł.

Związek jako organizacja pożytku publicznego posiadająca 17 jednostek bez osobowości prawnej jest wpisana do KRS przedsiębiorców. Dziewięć jednostek Związku poza zadaniami statutowymi prowadzą działalność gospodarczą. Są to: Instytut Tyflologiczny w Warszawie, Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia w Bydgoszczy, NZOZ Ośrodek M-R w Olsztynie, Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek L-R w Ciechocinku, Ośrodek L-R w Ustroniu Morskim, Ośrodek L-R w Muszynie, Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie, Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie oraz NZOZ Centralna Przychodnia R-L w Warszawie.

Związek podlegał obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego wynikającego z art. 64 ust.1 pkt.4 Ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości. Wynagrodzenie za badanie sprawozdania finansowego za 2021 r oraz za przeprowadzenie kontroli ksiąg rachunkowych w DPS w Chorzowie oraz DPS w Olsztynie za 2021 r. wynosi 16 000,00 zł netto.

Dane o 17-u wyżej wymienionych jednostkach Stowarzyszenia:

  1. przeciętne zatrudnienie w 2021 roku wynosiło: 584,10 osób ( w tym 408,67 kobiety ) oraz 482,70 etatów, w tym kobiety 358,59 etatu.
  2. łączna kwota wynagrodzeń brutto wypłacona przez Związek wyniosła 23 564,0  tys. zł w tym na wynagrodzenia z umów o pracę – 18 851,2 tys. zł
  3. wysokość rocznego lub przeciętnego wynagrodzenia wypłacone członkom Zarządu i innych organów Stowarzyszenia oraz osobom kierującym wyłącznie działalnością gospodarczą – 0 zł;
  4. kwoty wydatkowane na umowy – zlecenia – 4 712,80 tys. zł ;
  5. udzielone środki jednostkom PZN z tworzonego przez Zarząd Główny Funduszu Interwencyjnego (środki do zwrotu do ZG) – 99,2 tys. zł; (razem 668,0 tys zł)
  6. środki pieniężne w kasie i na rachunku bankowym i subkontach i funduszach według stanu na 31.12. 2021 r. – 6 860,89 tys. zł;
  7. wartość nabytych obligacji oraz wielkości objętych udziałów lub nabytych akcji w spółkach prawa handlowego – 0 tys zł ;
  8. nabyte nieruchomości lub przeznaczono na nabycie kwotę – 0zł;
  9. nabyte środki trwałe: W 17-tu jednostkach Związku bez osobowości prawnej nabyto środków trwałych za kwotę łącznie – 2 790,0 tys. zł ( w tym: maszyny i urządzenia i inne);
  10. wartość należności: 1 496 tys. zł i zobowiązań: 3 579 tys. zł ( w tym kredyty krótkoterminowe w rachunku bieżącym i długoterminowe – 419,0 tys. zł)
  11. remonty i zakupy:
    1. Instytut Tyflologiczny w Warszawie oraz informacje dotyczące szczebla centralnego PZN

      W roku sprawozdawczym ze środków własnych przeprowadzono następujące remonty i inwestycje:

      • remont w Ośrodku w Bydgoszczy na kwotę 1 927 543,18 zł.
      • remont w Ośrodku w Muszynie na kwotę 120 292,33 zł.
      • Zakupiono komputery/laptopy, drukarki, niszczarkę, serwer o łącznej wartości 125 909,57 zł. – środki PFRON/ZFRON/UE
    2. PZN Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia im. Józefa Buczkowskiego, “HOMER”, Zakład Pracy Chronionej w Bydgoszczy

      W roku sprawozdawczym Ośrodek zakupił wyposażenie pokoi treningowych, gabinetu okulistycznego i optometrycznego, do sali na zajęcia czynności dnia codziennego, tyflografiki, technik komunikacji oraz biblioteki o łącznej wartości 297266,66 zł. oraz wyposażenie sali na zajęcia ruchowe o wartości 36786,10 zł. Przeprowadzono montaż instalacji ppoż, klimatyzacji i instalacji oddymiania o łącznej wartości 47806,70 zł.

    3. Ośrodki Leczniczo-Rehabilitacyjne PZN w: Ciechocinku, Muszynie, Ustroniu Morskim
      1. “EDEN” Sanatorium Uzdrowiskowe Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. Mariana Mikołaja Kaczmarka w Ciechocinku
        Ze środków własnych i dotacji ZG PZN wykonano remont tarasu przy segmencie kuchni i stołówki oraz dokonano wymiany hydrantów wewnętrznych o łącznej wartości 69371,0 zł.
        Zakupiono telewizory i drukarkę o łącznej wartości 64028,70 zł. oraz saturator CO2 kolumnowy o wartości 21000 zł.
      2. Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny im. kpt. Jana Silhana w Muszynie – “NESTOR”
        Ze środków własnych i innych w Ośrodku wykonano prace remontowo – budowlane pokoi, budynku, tarasu i bieżące remonty budynku na łączną kwotę 128 815,73 zł. W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupów środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.
      3. Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
        Ze środków własnych w Ośrodku wykonano remont pokoju: mycie, naprawa i malowanie elewacji, wymiana instalacji tv, wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz renaprawa uszkodzonej na łączną kwotę 76124,07 zł. W roku sprawozdawczym zakupiono wyposażenie hotelowe na kwotę 21762,96 zł.
    4. NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny w Olsztynie – “LABIRYNT”
      Ośrodek zakupił: tomograf komputerowy, perymetr komputerowy, elektrokardiograf o łącznej wartości 89947,26 zł. oraz aparat do krioterapii, sprzęt do rehabilitacji oka i stepper do aerobiku o łącznej wartości 21778,40 zł. Przeprowadzono remonty pomieszczeń mieszkalnych i biurowych o łącznej wartości 21123,13 zł.
    5. NZOZ Centralna Przychodnia Rehabilitacyjno-Lecznicza w Warszawie
      W roku sprawozdawczym zakupiono: tonometr, autorefraktometr z keartomertią, laser okulistyczny o łącznej wartości 96046,0 zł. W okresie sprawozdawczym nie prowadzono remontów.
    6. Domy Pomocy Społecznej
      1. w Chorzowie
        Z dotacji celowych, JST, PFRON, środków własnych i darowizn zakupiono 3 oprogramowania komputerowe (2 511,44 zł.), piec konwekcyjno-parowy (20 806,58 zł.), wiele sprzętu kuchennego np.: zmywarka, patelnia elektryczna, napęd maszyny kuchennej wieloczynnościowej, sprzętu biurowego np.: meble biurowe, monitor komputerowy, inne oraz sprzęt do dezynfekcji np.: ozonator, stacja do dezynfekcji rąk (69 420,43 zł.). Łączna wartość to: 92 738,45 zł.
        Ze środków własnych dokonano zakupu i montażu instalacji przyzywowej o wartości 129 557,67 zł.
      2. w Kielcach
        W roku sprawozdawczym z dotacji, dofinansowania gmin oraz odpłatności mieszkańców za pobyt wykonano remonty bieżące np.: konserwację windy osobowej, naprawa dachu, instalacji wodociągowej, systemu przyzywowo-alarmowego, okablowania sieciowego, bramy, pralek, zakupiono niezbędne materiały do wykonania prac malarskich na łączną kwotę 10 019,92 zł.
      3. w Olsztynie
        Z dotacji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego i środków własnych wykonano remont mieszkania 334 i 336, malowanie części korytarzy, zakupiono części do montażu wodomierzy na łączną kwotę 59 000,00 zł.
        Z dotacji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego i środków własnych zakupiono meble kuchenne i pokojowe np.: szafy, stoły, stoliki, krzesła, fotele, bemary jezdne na łączną kwotę 38 512,00 zł. oraz sprzęt rehabilitacyjny: łóżka rehabilitacyjne, bieżnia elektryczna, szafki przyłóżkowe o łącznej wartości 39 022,40 zł.
    7. Warsztaty Terapii Zajęciowej
      1. w Słupsku
        W roku sprawozdawczym nie przeprowadzono remontów i nie zakupiono środków trwałych i środków rehabilitacyjnych.
      2. w Toruniu
        W roku sprawozdawczym nie przeprowadzono remontów i nie zakupiono środków trwałych i środków rehabilitacyjnych.
      3. we Włocławku
        W roku sprawozdawczym nie dokonywano zakupu środków trwałych Ze środków PFRON i własnych dokonano wymiany stolarki okiennej, drzwiowej, elementów blacharskich dachu, rynien i rur spustowych oraz parapetów zewnętrznych o łącznej wartości 158862,0 zł.
    8. Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie
      Zakupiono laptopy oraz sprzęt gospodarstwa domowego np.: szafy chłodnicze, szatkownice, tarcze do warzyw, plastrów, inne o łącznej wartości 22283,11 zł.
      W okresie sprawozdawczym wykonano remont amfiteatru i rozebrano zabudowę starej kawiarni o łącznej wartości 7664,0 zł.
    9. Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie
      1. “ARIADNA”
        W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupu środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego.
        Przeprowadzono remont w pracowni w pracowni gospodarstwa domowego i kulinarnej, pracowni plastycznej i muzycznej, łazienek przy pracowni plastycznej i psychologa oraz gabinetu kierownika (uzupełnienie ubytków, zagruntowanie i malowanie stropu i ścian). Łączny koszt remontów to 20100,0 zł.
      2. “DEDAL”
        W roku sprawozdawczym zakupiono orbitrek elektryczno-magnetyczny oraz drobny sprzęt biurowy i kuchenny np.: szafki, telefon bezprzewodowy, lodówkę, kuchenkę mikrofalową o łącznej wartości 6941,43 zł.
        Wykonano prace remontowe i renowacyjne zewnętrznej wiaty z podestem oraz remont w pomieszczeniu księgowości np.: szpachlowanie ścian, remont instalacji kanalizacyjnej i wodociągowej, przeciągnięcie instalacji elektrycznej o łącznej wartości: 3381,21 zł.
      3. “TEZEUSZ”
        W roku sprawozdawczym nie dokonano zakupu środków trwałych i sprzętu rehabilitacyjnego. Z dotacji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego przeprowadzono remonty: pracowni czynności dnia codziennego (pokój zajęć ludoterapii, pracownia komputerowa), naprawy wodno-kanalizacyjne w kilku pracowniach i naprawy pieca konwekcyjno-parowego o łącznej wartości 31804,75 zł.

Związek wiele zadań realizował w ramach dotacji udzielonej przez podmioty państwowe centralne i samorządowe. W ramach wielu programów oraz innych środków jednostki Związku realizowały poniższe zadania statutowe:

Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia “HOMER” w Bydgoszczy
przede wszystkim organizował szkolenia z zakresu rehabilitacji podstawowej dla niewidomych, zwłaszcza nowo ociemniałych. W ramach zajęć organizowanych przez Ośrodek wzięło udział 204 uczestników. Realizowane zajęcia to: rehabilitacja podstawowa o charakterze ogólnym.
W ramach działalności gospodarczej prowadził sprzedaż usług hotelowych, konferencyjnych i wynajem pomieszczeń.

Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “EDEN” w Ciechocinku
organizował 21-dniowe turnusy sanatoryjne, 14-dniowe turnusy rehabilitacyjno-lecznicze oraz 28-dniową rehabilitację uzdrowiskową. Z usług Ośrodka skorzystało 946 osób, w tym 5 niewidomych. Ośrodek był finansowany głównie przez NFZ. Sprzedawał także usługi w systemie komercyjnym.

Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “NESTOR” w Muszynie
prowadził turnusy rehabilitacyjne, turnusy szkoleniowe, pobyty lecznicze i zimowiska. Z usług Ośrodka skorzystało 1382 osoby, w tym 363 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.

Ośrodek Leczniczo-Rehabilitacyjny “KLIMCZOK” w Ustroniu Morskim
prowadził 14-dniowe turnusy rehabilitacyjne oraz profilaktyczno-rehabilitacyjne, kilku dniowe turnusy szkoleniowe i integracyjne. Z usług Ośrodka skorzystało 1991 osób, w tym 303 niewidomych. Prowadził także działalność gospodarczą sprzedając usługi na wolnym rynku.

NZOZ Ośrodek Mieszkalno-Rehabilitacyjny “LABIRYNT” w Olsztynie
prowadził kilka form działalności: leczenie, diagnostyka, rehabilitacja – w ramach NFZ 72799 świadczeń, odpłatnie 161 świadczeń, mieszkania chronione – 38 (stare czynszowe) i 13 prowadzonych na postawie umowy z Urzędem Miasta dla 85 osób, w tym 54 niewidomych,
usługi hotelowe, organizacja turnusów i szkoleń prowadził komercyjną opiekę dla osób chorych i starszych

Instytut Tyflologiczny – zpch oraz Szczebel Centralny PZN w Warszawie zajmował się:

  • obsługą centralnych władz statutowych
  • administrowaniem nieruchomościami Związku
  • prowadzeniem działalności gospodarczej z zakresu wynajmu powierzchni biurowych
  • nadzorowaniem działalności jednostek bez osobowości prawnej,
  • działalnością rehabilitacyjną współfinansowaną z PFRON, ze środków unijnych i innych w ramach której realizował między innymi n. wymienione projekty i inne działania:
    • “Przez wiedzę do integracji VI” (czasopisma) – PFRON
    • “Pokonamy bariery. Czasopisma PZN dla os niewidomych i słabowidzących” – PFRON
    • “Doszkalanie instruktorów orientacji przestrzennej” – PFRON
    • “Zrób to sam – Insite BAR” specj. Programy rehabilitacyjne – PFRON
    • “Trening orientacji przestrzennej dla osób niewidomych i słabowidzących” – PFRON, EFRR
    • Budowa kompleksowego systemu szkolenia i udostępniania osobom niewidomym psów przewodników oraz zasad jego finansowania – PFRON, EFRR
    • Chcę być mamą
    • RADAR – Doradztwo Zawodowe oraz Zatrudnienie Osób Niewidomych i Słabowidzących
    • Prowadzenie czytelni map i planów dla osób niewidomych i słabowidzących
    • “Optymalizacji projektowania tyflomap, zastosowania nowych rozwiązań dotyczących znaków kartograficznych i ich rozmieszczenia oraz analiz ilościowych informacji przekazywanych przez te mapy. Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki

    • ABC Empatii
    • Doświadczamy świata przez naturę
    • Differences Create No Distances – Róznice nie tworza odległości
    • Projekt PROACTIV w partnerstwie z Platformą Bezpieczeństwa i kilkoma innymi krajami
    • ADD@ME – Ambasadorzy Różnorodności i nie-Dyskryminacji @ nowe Metody Edukacji nieformalnej
    • Na ratunek rehabilitacji

      NZOZ Centralna Przychodnia L-R w Warszawie w roku sprawozdawczym rejestrowała 13756 pacjentów w tym 526 niewidomych. Prowadziła poradnie: okulistyczną dla dorosłych i dzieci, poradnię leczenia zeza, psychologiczną, rehabilitacyjną (lekarz), stomatologiczną oraz fizjoterapię, ośrodek rehabilitacji wzroku i zaopatrzenie w środki pomocnicze ( np. laski, lupy, monookulary, okulary lornetkowe, lupowe i z filtrem).

      W ramach umów z NFZ udzieliła 76827 świadczeń, odpłatnie w ramach działalności gospodarczej udzieliła 2283 świadczenia.

      • Dom Pomocy Społecznie w Chorzowie dla 160 pensjonariuszy
      • Dom Pomocy Społecznej w Kielcach dla 45 pensjonariuszy
      • Dom Pomocy Społecznej w Olsztynie dla 100 pensjonariuszy.
      • Trzy Domy poza działalnością opiekuńczą, medyczną, socjalno-bytową prowadziły różnorodne zajęcia terapeutyczne indywidualne i grupowe w celu rozwijania aktywności swoich podopiecznych. Były to zajęcia manualne, kulturalno-integracyjne, biblioterapia, organizowały wycieczki integracyjno-poznawcze.

      Warsztaty Terapii Zajęciowej w Słupsku dla 50, w Toruniu dla 24, we Włocławku dla 40 uczestników. Wśród uczestników przeważały osoby niewidome z dodatkowymi schorzeniami.
      Dla uczestników prowadzono różnorodne zajęcia na bazie pracowni: plastycznej, rękodzielniczej, gospodarstwa domowego, edukacyjno-artystycznej, włókienniczo-dziewiarskiej, technicznej, poligraficznej, dekoratorsko-modelarskiej, florystycznej, rekreacyjno-rehabilitacyjnej, stolarsko-modelarskiej, praktyki życiowej, sztuki użytkowej. Uczestnicy Warsztatów korzystali z różnych form rehabilitacji indywidualnej.

      Zakład Aktywności Zawodowej w Olsztynie. Dominującym kierunkiem działalności gospodarczej była produkcja gastronomiczna i garmażeryjna. Uzupełniająco prowadzona była produkcja krawiecko-szwalnicza, wyrobów artystycznych. ZAZ wykonywał usługi pralnicze i maglowanie. Prowadził uprawę warzyw, uprawę ozdobnych krzewów iglastych i krzewów owocowych, rozsad kwiatów. W ZAZ zatrudnionych było 52 osób, w tym 17 niewidomych.

      Środowiskowe Domy Samopomocy w Olsztynie “ARIADNA” “DEDAL” “TEZEUSZ” prowadziły treningi funkcjonowania w życiu codziennym, terapię ruchową oraz niosły pomoc i niezbędną opiekę łącznie 180 osobom z określonymi zaburzeniami.

      1. Ariadna – Średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59,33 osób,
      2. Dedal – Średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 59 osób,
      3. Tezeusz – Średnioroczna liczba uczestników zajęć wynosiła 60,8 osób.
    1. Informacje o rozliczeniach Stowarzyszenia z tytułu zobowiązań podatkowych oraz informacja o składanych deklaracjach podatkowych:
    • CIT –8 zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (jedna zbiorcza deklaracja 17 jednostek PZN składana przez IT)
    • VAT-7 dot. podatku od towarów i usług
    • PIT-4 dot. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
    • PIT – 11/8B, PIT –40 zeznanie o osiągniętym dochodzie osób fizycznych
    • INF- D informacja o wynagrodzeniach zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych i ich stopniach niepełnosprawności.
    • DEK II- deklaracja miesięcznych wpłat na PFRON
    • INF-1 informacja miesięczna o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz niepełnosprawnych
    • DRA – do ZUS – miesięczna zbiorcza deklaracja rozliczeniowa plus raporty imienne o składkach na ubezpieczenia społeczne.
    • MPIPS – Roczne sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego ( składana przez IT z 17 jednostek Związku bez osobowości prawnej)
    • GUS – sprawozdanie z lecznictwa uzdrowiskowego, ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, zakładami stacjonarnymi pomocy społecznej, z dz. stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych, SOF-5 – Sprawozdanie o kooperacji, zarządzaniu i komunikacji wybranych organizacji non-profit za 2017r.

    Deklaracja podatku od nieruchomości i wieczystego użytkowania gruntów składane do Urzędów Gmin na terenie posiadanych nieruchomości, przez IT PZN w Warszawie. Instytut Tyflologiczny jako zpch oraz ZAZ był uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z tyt. opłat od podatku i opłat lokalnych art.7 ust.2 pkt.4 Ustawy o podatkach.

    Uzyskane dochody wydatkowane są w całości i wyłącznie na cele statutowe. Dochody wolne od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochody OPP wolne na podstawie art.17 ust.1 pkt.6c Ustawy o podatku.

    1. W WYMIENIONYCH JEDNOSTKACH ZWIĄZKU W 2021 ROKU PRZEPROWADZONO ŁĄCZNIE 35 KONTROLE:
    1. 6 (sześć) kontroli przez Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną
    2. 7 (siedem) kontroli przez Urzędy Wojewódzkie lub Urząd Miasta
    3. 7 (siedem) kontroli dot. bezpieczeństwa i higieny pracy (zakład kominiarski, zakład instalatorstwa elektrycznego, straż, kontrola ppoż, dozoru technicznego, nadzoru budowlanego, itp.)
    4. 5 (pięć) kontroli przez Urząd Pracy
    5. 5 (pięć) kontroli Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie
    6. 1 (jedna) kontrola przez Sąd Rejonowy
    7. 1 (jedna) kontrola Narodowego Funduszu Zdrowia
    8. 1 (jedna) kontrola PFRON – wizyta monitoringowa realizacji umowy
    9. 1 (jedna) kontrola Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Krajowy Mechanizm Prewencji Tortur
    10. 1 (jedna) kontrola – audyt ISO.