Treść artykułu

Młoda kobieta, która siedzi tyłem, widać jej tylko ręce i ramię. Trzyma w rękach otwartą książkę.

O dostępności słów kilka, czyli dwie publikacje PFRON-u

Razem z poradnikiem „Jak korzystać z prawa do dostępności” Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wydał broszurę w tekście łatwym do czytania i zrozumienia pt. „Co warto wiedzieć o dostępności”. 

Publikacje powstały z myślą o osobach ze szczególnymi potrzebami i tych, które je wspierają. Są one także skierowane do wszystkich, którzy zwracają uwagę na dostępność otoczenia. Pamiętajmy, każdy może poinformować instytucję publiczną o tym, że dany podmiot jest niedostępny.

We wstępie do poradnika czytamy: „Każdy może być osobą ze szczególnymi potrzebami, w określonym czasie lub sytuacji (…) wystarczy, że jesteśmy w podróży z ciężką walizką. Wtedy także mamy szczególne potrzeby – bo łatwiej będzie nam wjechać windą niż iść po schodach”.

Dostępność to możliwość skorzystania z usług, informacji, miejsc czy produktów przez każdego w równym stopniu. Materiały wyjaśniają, w jakich sytuacjach i w jaki sposób, można skorzystać z prawa do dostępności usług publicznych.

W broszurze „Co warto wiedzieć o dostępności” można znaleźć m.in. odpowiedzi na pytania: co to jest dostępność, co musi być dostępne, co można zrobić jeśli podmiot publiczny jest niedostępny, czy też przeczytać, jakie dane powinny być zawarte we wniosku o zapewnienie dostępności.

Z kolei w poradniku „Jak skorzystać z prawa do dostępności” uzyskamy informacje, np. gdzie złożyć wniosek o zapewnienie dostępności, kiedy składamy skargę na brak dostępności, a także jakie są wyjątki, czyli co na stronie nie musi być dostępne.

W załącznikach znajdują się obie publikacje. Zachęcamy do lektury!

Oprac. IJ/Centrum Komunikacji PZN

Fot. Unsplash