Treść artykułu

Poznajemy Patronów Roku 2024 – wycieczka do Wsoli i Radomia

W ramach realizacji projektu „Kultura dla wszystkich – poznajemy wybranych Patronów Roku 2024” w dniu 9 lipca 2024 r. wysłuchaliśmy prelekcji o Witoldzie Gombrowiczu i Jacku Malczewskim. Uczestnicy wydarzenia otrzymali wcześniej przygotowane materiały: tekst w brajlu i tyflografikę twarzy pisarza.

Odwiedziliśmy Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli, mieszczące się w rezydencji pałacowej z 1914 r. Pałac wybudowany został w stylu klasycystycznym z elementami secesji łódzkich budowniczych według projektu fińskiego architekta Augusta Furuhjelma. Witold Gombrowicz był tu częstym gościem, gdyż w pałacu mieszkał jego brat Jerzy z rodziną. Obejrzeliśmy osobliwe pamiątki po pisarzu: listy, rękopisy, fotografie, dokumenty osobiste, krawaty, fajki, laski, okulary, wieczne pióro, maszynę do pisania, fotele pochodzące z Vence i walizkę. Niektórzy wchodzili do wanny… Tak, tak, tej samej, w której kąpiele brał sam pisarz.

Z Wsoli pojechaliśmy do Muzeum Jacka Malczewskiego w Radomiu. Po wystawie oprowadził nas przewodnik. Dużym zainteresowaniem cieszyły się tyflografiki przygotowane do wybranych obrazów. Pełni wrażeń udaliśmy się do restauracji Różany Gościniec, gdzie zjedliśmy bardzo smaczny obiad.

Ostatnim punktem wycieczki był spacer do pomnika Gombrowicza w Radomiu. To piękna rzeźba przedstawiająca pisarza siedzącego przy stoliku z szachami. Przy stoliku jest też wolne miejsce, na którym można było usiąść i sfotografować się z Gombrowiczem.