Treść artykułu

Bohaterowie kampanii społecznej

Nic co ludzkie nie jest nam obce

„Nic co ludzkie nie jest nam obce” to tytuł nowej kampanii społecznej Fundacji Avalon. Osoby z niepełnosprawnościami mogą pełnić takie same role społeczne i realizować się w życiowych rolach na równych zasadach, co osoby pełnosprawne – taki jest przekaz kampanii.

Inicjatywa powstała z potrzeby zmiany społecznego postrzegania niepełnosprawności oraz osób jej doświadczających w znacznie szerszym ujęciu – pełnienia różnych funkcji społecznych i życiowych. Kampania obejmuje: spoty telewizyjne, radiowe, reklamę na nośnikach zewnętrznych i w Internecie, a także szerokie działania w mediach społecznościowych, public relations oraz współpracę z twórcami internetowymi. Projekt jest współfinansowany ze środków PFRON.

− Jesteśmy jako społeczeństwo przyzwyczajeni do wizerunku osób z niepełnosprawnościami jako ofiar bądź superbohaterów. Tymczasem oba te obrazy są w dużej mierze krzywdzące. Prawdziwe życie nigdy nie jest tylko czarne lub tylko białe, ale składa się z różnych odcieni − zauważyła Helena Szczuka, kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji Fundacji Avalon. − Zależy nam na normalizacji wizerunku tych osób. Chcemy, aby każdy widział w osobie z niepełnosprawnością po prostu człowieka − koleżankę, kochającego partnera, odpowiedzialnego rodzica, ambitną uczennicę czy pracownika – dodała.

Działanie ma za zadanie pokazać, że niepełnosprawność nie musi kojarzyć się z ograniczeniami, a osoby z dysfunkcjami mogą realizować się w każdej sferze życia: społecznej, towarzyskiej, rodzinnej czy zawodowej.

Do projektu zaproszono sześć osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, różnej płci, w różnym wieku, a także w różnych sytuacjach życiowych. Zobaczymy je w zaskakujących, zabawnych, ale i wzruszających momentach z życia. W spotach wideo bohaterowie oraz ich bliscy zmierzą się z codziennymi, często niemożliwymi do przewidzenia sytuacjami. W scenach z ich życia każdy odnajdzie cząstkę własnej codzienności.

− Głównym problemem osób z niepełnosprawnościami często nie jest niepełnosprawność, a ich niewidoczność. Poprzez kampanię chcemy opowiedzieć prawdziwe historie o naszej codzienności, które często wcale nie odbiegają od codzienności każdego człowieka − wyjaśnił Sebastian Luty, prezes Fundacji Avalon.

W kampanii „Nic co ludzkie nie jest nam obce” udział wzięli: Bogumiła Siedlecka-Goślicka, Bartłomiej Goślicki, Anna Koczwara, Amelia Suwała, Szymon Grzech, Urszula Kobiela, Julia Zakrocka, Mateusz Kulpa, Jakub Stanisławczyk, Małgorzata Mikołajczak, Angela Greniuk i Maja Michnacka.

Bogumiła Siedlecka-Goślicka ma wrodzoną łamliwość kości, porusza się na wózku elektrycznym. W kampanii wystąpiła z Bartłomiejem, z którym są parą od 14 lat, a małżeństwem od 7. Na kanale Anioł na Resorach dzieli się swoją codziennością, porusza tematy związane m.in. z dostępnością, inkluzywnością czy prawami osób z niepełnosprawnościami.

Szymon Grzech ma 28 lat i trisomię 21. Mieszka i pracuje w Krakowie. W 2020 r. wziął udział w drugiej edycji Down the Road. W kampanii pokazany jest w swoim naturalnym środowisku pracy − w kawiarni.

Anna Koczwara o niepełnosprawności córki dowiedziała się w trakcie operacji cesarskiego cięcia, z której zbyt wcześnie się wybudziła. Chorująca na artrogrypozę Amelia, chodzi, potrafi sama jeść i robi wiele innych rzeczy, w które nie wierzyli lekarze. Jest uczennicą pierwszej klasy szkoły podstawowej.

Julia Zakrocka, absolwentka grafiki na Uniwersytecie SWPS, chorująca na artrogrypozę, czyli wrodzoną sztywność stawów i poruszająca się na wózku elektrycznym, w spocie gra pracującą zdalnie kobietę.

Jakub Stanisławczyk jest osobą głuchą od urodzenia, pochodzi z wielopokoleniowej głuchej rodziny. Pracuje jako programista, web developer, a także tłumacz języka migowego. Jest członkiem zespołu Unmute, który składa się z pięciorga głuchych artystów. Ich singiel „Głośniej niż decybele” pojawił się w preselekcji do konkursu Eurowizji 2022.

Źródło: Fundacja Avalon