Kiedy warto skorzystać z teleporady lekarza?
Kiedy jesteśmy chorzy i mamy konkretne objawy, warto wtedy wybrać się do lekarza osobiście, aby nas zbadał i wydał właściwą diagnozę. Natomiast, kiedy chcielibyśmy otrzymać skierowanie na badania albo receptę na leki, które stale przyjmujemy, wtedy można skorzystać z teleporady.
Teleporada pozwala zaoszczędzić czas pacjenta i lekarza. W pewnych sytuacjach może okazać się dobrym rozwiązaniem, np. kiedy pacjent potrzebuje:
- konsultacji w sprawie kontynuacji stosowania leków stałych lub zmiany dawkowania,
- kontroli w trakcie leczenia – gdy została wcześniej uzgodniona z lekarzem;
- omówienia wyników badań laboratoryjnych lub dokonywanych w domu pomiarów;
- konsultacji w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. porada w zakresie żywienia);
- skierowania na badania.
Teleporada nie jest zalecana w następujących sytuacjach:
- jeśli stan zdrowia pacjenta w związku z chorobą przewlekłą uległ zmianie, a zwłaszcza pogorszeniu;
- jeżeli jest podejrzenie, że pacjent może mieć nowotwór;
- jeżeli jest to pierwsza wizyta po złożeniu deklaracji wyboru.
- kiedy na konsultacje do lekarza wybiera się dziecko w wieku do lat 6.
Szczegółowe porady i wskazówki dotyczące systemu leczenia można znaleźć w Poradniku Pacjenta na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp/nawigator-pacjenta-praktyczny-poradnik-jak-poruszac-sie-po-systemie-ochrony-zdrowia.
Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta