Treść artykułu

Nauczycielka uczy niewidomą dziewczynkę czytać w brajlu

Edukacja włączająca to obecnie priorytet

Edukacja włączająca to aktualnie wiodący kierunek polityki edukacyjnej zarówno w Polsce, jak i w Europie. Już ponad 200 szkół i prawie 200 uczelni zastosowało rozwiązania poprawiające dostępność.

Celem działań podejmowanych w ramach programu Dostępność Plus jest stworzenie systemu specjalistycznego wsparcia dla nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, do których uczęszczają dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Temat edukacji włączającej poruszany był podczas debaty w międzynarodowym gronie, zorganizowanej w dniu 24 marca na Uniwersytecie Warszawskim przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.

− Wszystkie dzieci zasługują na równe szanse. Szkoły to miejsca, gdzie dziecko zdobywa wiedzę, uczy się postaw i kompetencji społecznych, nawiązuje relacje z rówieśnikami. Aby szkoły były gotowe na przyjęcie ucznia z niepełnosprawnością lub specjalnymi potrzebami, muszą stać się dostępnymi  – wskazywała Małgorzata Jarosińska-Jedynak w trakcie spotkania.

Minister mówiła również o tym, że prace nad edukacją włączającą w Polsce są coraz bardziej zaawansowane. Szkoły ulepszają swoje placówki w wielu wymiarach − architektonicznym, edukacyjno-społecznym, organizacyjnym oraz technicznym. Oferowane jest wsparcie na działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych. Już ponad 200 szkół i prawie 200 uczelni zastosowało rozwiązania poprawiające dostępność. Działania te są realizowane poprzez różne formy – konkursy, granty czy działania promocyjne.

Źródło: Program Dostępność Plus