Treść artykułu

20.09.2022 R. SPOTKANIE ZESPOŁU MERYTORYCZNO-REDAKCYJNEGO PROGRAMU INSITE

W dniu 20.09.2022 r. odbyło się drugie spotkanie zespołu merytoryczno-redakcyjnego Programu „Model INSITE – model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu”. Na spotkaniu przedyskutowane zostały bieżące sprawy związane z wydaniem Programu.

Została omówiona kwestia, z czego będzie składało się nowe wydanie Programu.

Program INSITE po raz pierwszy (i do tej pory ostatni) w Polsce został wydany w 2004 r. (Podręcznik instruktażowy), Tom I i II wydane zostały odpowiednio w 2007 i 2008 r. Ówczesne wydanie Programu zawierało także trzy rozdziały pochodzące z programu VIISA (tej samej autorki), ponieważ program VIISA (obejmujący dzieci tylko niewidome bez dodatkowych uszkodzeń) w Polsce wtedy dostępny nie był w ogóle. Przystępując do ponownego wydania programu INSITE w Polsce pojawiła się więc kwestia, jaki kształt powinno to wydanie przyjąć – czy ma również zawierać wyżej wspomniane rozdziały pochodzące z programu VIISA. Przedyskutowano ten temat, biorąc pod uwagę fakt, że od czasu ostatniego wydania Programu INSITE w Polsce wydawnictwo w Laskach wydało w 2013 r. Program VIISA w całości. Ustalono, że ponieważ w Polsce był już dostępny program VIISA jako całość, nowe wydanie programu INSITE nie będzie zawierało tych rozdziałów programu VIISA, które znajdowały się w pierwszym wydaniu Programu INSITE po polsku. Wobec tego, Program INSITE wydany na nowo będzie się składał z następujących części: Podręcznika instruktażowego dla użytkowników Programu oraz dwóch tomów, poświęconych sposobom doskonalenia umiejętności z zakresu: komunikacji, słuchu, wzroku, poznania, dużej i małej motoryki, samoobsługi oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego. Ponadto osobno będzie wydana ocena umiejętności rozwojowych i arkusz w Exelu ułatwiający dokonywanie tej oceny.

W dalszej części spotkania omówione zostały dotychczasowe prace zespołu. Pani Katarzyna Dąbrowska dokonała porównania nowego Podręcznika instruktażowego z jego pierwszym wydaniem. Pani Renata Wójtowicz uzupełni go o nowe treści. Pani Katarzyna Dąbrowska kontynuuje weryfikację merytoryczną nowego Podręcznika oraz dwóch tomów Programu. Pani Antonina Adamowicz-Hummel kontynuuje weryfikację części dotyczącej wzroku.

Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN