Treść artykułu

uczniowie w szkole, siedzą w ławkach i piszą coś w zeszytach, na twarzy mają maseczki ochronne

Wasze sprawy: Pandemiczne rozstania i powroty

Wakacje to zwykle okres relaksu i korzystania z letniej pogody. Z całą pewnością nie jest to czas myślenia o szkole. Pandemia sprawiła jednak, że te wakacje, podobnie zresztą jak ubiegłoroczne, są nieco inne. Większość uczniów po długim okresie nauki zdalnej na chwilę wróciła do szkoły. Jedni przeżywali radość związaną z możliwością spotkania z rówieśnikami i bycia z nimi nie tylko online, lecz także na żywo, inni mieli w sobie więcej obaw i niepokoju, a na wirtualnych lekcjach czuli się bezpieczniej niż w szkolnych murach. Dlatego też reakcje na perspektywę zbliżających się wakacji były bardzo różne.

 

Kiedy nadchodzą czarne myśli

W zależności od tego, czy ktoś myślał, że wreszcie spotka się z rówieśnikami, czy też spodziewał się bardziej egzekwowania wiedzy przez nauczycieli – pojawiały się u tych osób różne emocje, m.in. radość lub lęk. Pokazuje to, jak bardzo nasze myśli i ocena sytuacji wpływają na pojawiające się emocje i zachowania w danym momencie. Jeśli spodziewasz się, że klasa cię odrzuci, poczujesz lęk, smutek i prawdopodobnie niechętnie będziesz chciał się z tymi osobami spotkać.

Często jednak te przewidywania są scenariuszami, które istnieją w naszych głowach, a w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Przypomnij sobie sytuacje, w których spodziewałeś się czegoś konkretnego, a stało się zupełnie inaczej. Każdemu z nas się to zdarza, bo myśli to sprawa subiektywna i nie zawsze pokazują nam prawdę. Warto więc zadbać w porę o to, co rodzi się w naszej głowie, zanim czarne obłoki rozkręcą się na dobre i rzeczywiście sprowokują takie nasze zachowania, które mogą doprowadzić do problemów.

Przyjrzyj się więc na chwilę samemu sobie, zastanów się, jakie sygnały wysyła ci ciało i o jakich emocjach mogą one świadczyć. Pomyśl, jakie są źródła tych emocji, jakie myśli pojawiają się w twojej głowie, kiedy czujesz smutek, lęk czy radość. Zapisz je na kartce dokładnie w takiej formie, w jakiej je „słyszysz”, a następnie określ ich intensywność (w skali od 1 do 10). Zobacz, które z twoich myśli są najbardziej „gorące”, które wywołują największe emocje. Jeśli już je znalazłeś, podyskutuj z nimi. Zapisz to, co przemawia za ich prawdziwością oraz to, co mówi, że mają z prawdą niewiele wspólnego. Następnie poszukaj sposobów, które mogłyby ci pomóc, żeby twoje czarne scenariusze się nie sprawdziły lub miały mniej dotkliwą formę.

 

Jak radzić sobie ze zmęczeniem?

Kolejnym aspektem, który prowokuje człowieka do widzenia świata w czarnych barwach jest zmęczenie. I bardziej chodzi tu o zmęczenie psychiczne. Wiele osób podczas nauki zdalnej, mimo odpoczynku pod względem fizycznym, czuło się źle i odczuwało nieprzyjemne emocje. Często wpływ miała na to mała ilość ruchu, monotonia wykonywanych działań czy brak kontaktu z rówieśnikami. Niektórzy mówili mi, że ile godzin by nie przesypiali, to i tak czują się źle. Prawda jest taka, że nasza sfera fizyczna i emocjonalna tworzą system naczyń połączonych. I jeśli nie zadbamy o to, by dostarczać sobie odpowiednią ilość ruchu, zmieniać aktywności w ciągu dnia tak, żeby nasz mózg mógł się zregenerować  oraz nie będziemy się zdrowo i regularnie odżywiać, to i nasze samopoczucie psychiczne będzie szwankować.

Jeśli chcesz więc wrócić po wakacjach do szkoły i czuć się jak młody bóg, zacznij wprowadzać zdrowe przyzwyczajenia już teraz i kontynuuj je w ciągu roku szkolnego. Jedz regularnie posiłki i zapewnij sobie odpowiednią ilość snu. Dbaj też o to, nawet jeśli będziesz miał dużo nauki i obowiązków, by znaleźć czas chociaż na krótki (co najmniej 15-minutowy) spacer. Zachęcam cię także do spróbowania treningów relaksacyjnych czy zwykłej uważności podczas codziennych czynności (np. wsłuchania się w odgłosy otoczenia). Jeśli twoja głowa będzie zmęczona, to niestety nie upchniesz w niej kolejnej partii materiału.

 

Warto się spotkać

A co z kontaktami społecznymi? Dla niektórych osób jest to też źródło obaw. Po wielu miesiącach zarówno my, jak i nasi znajomi możemy wyglądać i zachowywać się nieco inaczej. To normalne i warto mieć tego świadomość. Zrozumiałe będzie także, jeśli poczujesz lekki stres przed spotkaniem z nimi. Pamiętaj jednak, że nadal jesteście tymi samymi osobami i jeśli lubiliście się wcześniej, to i drugiej stronie zależy na dobrym wrażeniu, więc ona także może odczuwać pewną obawę. Niezależnie od zaistniałej sytuacji (czy to nauka zdalna, czy stacjonarna), staraj się utrzymywać kontakty z kolegami i koleżankami. Nawet jeśli jest to czasami trudne, a tematy do rozmowy online szybko się kończą, nie rezygnuj z nich. Zapytaj znajomych co u nich, podeślij im interesujący filmik. Jeśli tylko macie do tego przestrzeń, spotykajcie się twarzą w twarz. Zwłaszcza teraz, gdy letnia pogoda pozwala na spotkania na świeżym powietrzu, korzystaj jak najwięcej z czasu spędzanego z innymi ludźmi. Jeśli znajomi wyjechali, może w twojej okolicy są prowadzone jakieś ciekawe zajęcia, może organizowana jest nauka pływania lub wycieczki po okolicy. Jeżeli tak, skorzystaj z tych aktywności. Mimo tego, że czasami dla niektórych osób relacja z drugim człowiekiem jest czymś trudnym, warto o nią dbać, bo ten kontakt pozwala nam zachować równowagę psychiczną.

 

Niezależnie od tego, co przyniesie wrzesień i kolejne miesiące, czy spotkamy się w szkole, czy w przestrzeni online, pamiętaj, że ważne jest dbanie o swoje myśli i emocje. To, co robisz dla swojego ciała nie będzie miało sensu, jeśli nie zaopiekujesz się też swoją sferą psychiczną. Zajrzyj więc czasami do swojego wnętrza, posłuchaj myśli biegających po głowie i pamiętaj, że myśli to tylko myśli, a czarne scenariusze nie muszą się ziścić. Jeśli masz na coś wpływ – pomyśl, co możesz zrobić i działaj. Jeśli nie masz wpływu, to po prostu to przyjmij i nie trać energii na coś, co jest poza tobą.

Fot. Shutterstock