Treść artykułu

Smartfon w dłoniach człowieka.

Voice Label – informacje o produktach będą bardziej dostępne

Specjalny kod QR umieszczony w żółtej wypukłej ramce na różnego rodzaju produktach czy lekach ma ułatwić codzienne funkcjonowanie osobom niewidomym. To pomysł firmy Bonorum Sp. z o.o., realizowany w ramach projektu VOICE LABEL. Polski Związek Niewidomych objął nad nim patronat.

Rozwiązanie zaproponowane przez Bonorum to pierwszy krok w kierunku zwiększania dostępności do informacji o produktach (np. spożywczych, chemicznych, kosmetycznych) czy lekach. Polega na umieszczeniu wypukłej ramki wokół kodów QR na opakowaniach. Ma to umożliwić osobie z problemami wzroku łatwe odnajdywanie produktów, a bezpłatna aplikacja VOICE LABEL do pobrania z Google Play oraz App Store – zapewnić dostępność do pełnej informacji zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. Osoby niewidome będą mogły odsłuchać na swoich smartfonach szczegółowe informacje dotyczące produktów (składu, zastosowania, alergenów), w tym również pełną treść ulotek leków. Dzięki temu rozwiązaniu osoby z niepełnosprawnością wzroku będą mogły świadomie wybierać towary.

Nowatorski pomysł firmy Bonorum ma przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu, dając osobom niepełnosprawnym możliwość aktywnego udziału w procesie podejmowania świadomych decyzji. O tym mówi też Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 1169/2011.

Środowisko producentów do tej pory nie zastanawiało się nad przygotowaniem opisów produktów dostosowanych do potrzeb osób z problemami wzroku. Proces ten wymaga pewnych zmian i zostanie rozłożony w czasie. Bonorum będzie na bieżąco informować o producentach, którzy oznaczyli swoje produkty wypukłą ramką z dostępnością do odczytu danych z aplikacji VOICE LABEL.

Elżbieta Oleksiak, Centrum Rehabilitacji w Instytucie Tyflologicznym PZN

Fot. Unsplash